Het beste, mooiste en nieuwste
Een biografie over de oprichter van Vogue, Condé Nast
The Man Who Was Vogue The Life and Times of Condé Nast door Caroline Seebohm Uitgever: Weidenfeld & Nicolson, 390 p., f67,40
Lodewijk Brunt
Bij het schrijven van The Great Gatsby zou Scott Fitzgerald wel eens inspiratie geput kunnen hebben uit de enkele keer dat hij bij de uitgeversgigant Condé Nast te gast is geweest. Diens feesten waren in de jaren twintig en dertig beroemd bij de beau monde van de Amerikaanse Oostkust. Ze werden minstens twee keer per maand gehouden in het dertig kamers tellende appartement van Nast aan de Park Avenue te New York. Iedereen die iets betekende, kwam daar, en als je er geweest was, betekende je iets. ‘De feesten van Condé Nast,’ zo heeft Scott Fitzgerald ooit opgemerkt, ‘konden wedijveren met de fabelachtige bals die in het laatste decennium van de vorige eeuw werden gehouden.’
Foto van Edward Steichen, Vogue, juni 1925
Net als Jay Gatsby hield de gastheer zich het liefst afzijdig van het feestgedruis. Hij zat in een ander deel van zijn huis te kaarten of liep wat verloren rond, controlerend of alles naar wens geregeld was. Hij voelde zich in grote gezelschappen slecht op zijn gemak; het kostte hem de grootste moeite om namen te onthouden, zelfs van mensen die hij goed kende. Hij had een vertrouweling in de buurt die hem moest souffleren als hij zijn gasten begroette. Wél hield hij een nauwkeurige boekhouding bij van iedere gelegenheid: het aantal genodigden, het percentage afzeggingen en de vermoedeljke redenen daarvoor, het menu, de geconsumeerde dranken, de rekeningen van de leveranciers en het bedienend personeel, de tafelwijnen, sigaren, bloemen en uitnodigingen. Alles uitgerekend in totaal en per persoon.
Zijn gasten zelf waren ondergebracht in een uitvoerig documentatiesysteem. Groep A bestond uit de ‘welgestelden’, groep B uit ‘artiesten en kunstenaars’ en groep C uit ‘beroemdheden’; daarnaast werden rubrieken bijgehouden als ‘vreemdeling’, ‘ongehuwd’ en ‘echtparen’. Met grote zorgvuldigheid werd ervoor gezorgd dat het systeem up to date bleef: is meneer Du Pont nog steeds getrouwd? Wie is de nieuwe dame van Gary Grant? Kan Esther Williams wel worden gevraagd? Een secretaresse die hier de verantwoordelijkheid voor droeg, zei: ‘Ik wist alles. Over komende echtscheidingen had ik al eerder gehoord dan het echtpaar zelf.’
Condé Nast in het midden van de jaren twintig
Condé Nast was een professioneel gastheer, letterlijk, want zijn feesten en de mensen die er kwamen, vormden tegelijkertijd de kopij voor de bladen die hij uitgaf: Vanity Fair, House & Garden, en Vogue. ‘De feesten waren in zekere zin tableaux vivants, de tijdschriften tot leven gebracht, met Nast als de alwetende, alomtegenwoordige uitgever,’ zegt Caroline Seebohm, de auteur van de biografie van Nast. Vooral Vogue was zijn troetelkind, hij werd er in 1909 eigenaar van en begon er zijn loopbaan als zelfstandige uitgever mee. In Vogue kwamen zijn opvattingen over het maken van een blad, het werven van adverteerders en een speciale lezerskring, maar ook zijn persoonlijke levenshouding, het meest tot hun recht.
Het ging hem erom, van Vogue een ‘klassepublikatie’ te maken. Hiermee bedoelde hij een tijdschrift dat gericht was op een lezerspubliek dat zich zodanig van de rest van de bevolking onderscheidde, dat je het een afzonderlijke ‘klasse’ kon noemen. Zo'n onderscheidend kenmerk kon in principe van alles zijn: godsdienst, beroep, woonplaats of een bepaalde belangstelling. Met een klassepublikatie zou je niet alleen alle leden van een klasse moeten bereiken, maar ook de leden van andere klassen rigoureus moeten uitsluiten. Een hoge oplage was dus minder van belang dan het bereiken van de juiste mensen. Voor adverteerders een ideale situatie. In het geval van de bladen van Condé Nast kon er geen twijfel over bestaan wat het ideale publiek was: mensen met geld, véél geld. Op iedere pagina van Vogue was te zien, dat de rijken wel degelijk anders zijn dan jij en ik, met eigen gedragingen, manieren, gewoonten, voorkeuren op het gebied van kleding, woninginrichting en comfort. Het was een succesformule, Vogue kon de hoogste advertentietarieven bedingen. Op de top van zijn carrière, vlak voor de beurskrach van 1929, was Nast vele malen miljonair.