Ontsnappen uit de wereld
Voor Bruce Chatwin is het platteland de weg naar de hemel
On the Black Hill door Bruce Chatwin Uitgever: Jonathan Cape, 249 p., f39,40 Importeur: Keesing
Anthony Paul
Met zijn derde boek bevestigt Bruce Chatwin zijn reputatie van verrassend schrijver die niet onder één noemer valt te vangen. Zijn eerste, In Patagonia, was een verfrissend origineel reisboek; laconiek, spits, vol wetenswaardigheden, anekdotes en waarnemingen. Zijn tweede, The Viceroy of Ouidah, was een heerlijk decadente visie op een tot op het bot exotisch Afrika, een mengeling van geschiedenis, reisbelevenissen en fictie. In On the Black Hill richt Chatwin zijn scherpe oog en gevoelige neus voor kleurrijke details op een eigenaardig hoekje van het Verenigd Koninkrijk, het heuvelachtige boerengraafschap Radnor op de grens van Wales en Engeland, en het leven van tweelingbroers die daar een boerderij hebben.
Chatwin schrijft altijd vanuit kenmerkende, waarneembare details, die hij naast elkaar, meestal in korte zinnen en alinea's, in een mozaïekvorm legt. Zo zien we nu, in plaats van ara's en papaja's, het rijke mengsel van fetisjisme en Braziliaans katholicisme, en de ‘vague smell of guavas and stale urine’ van de Slavenkust, vossen en kraaien, methodisme, het woeste Welse weer en een overvolle boerenkeuken met ‘a pair of Staffordshire spaniels, five brass candlesticks, a ship-in-a-bottle and a tea caddy painted with a Chinese lady (...) A flitch of bacon was rammed into a rack in the rafters.’ Iedereen kan het vreemde en magische ervaren zonder naar het ‘uiteinde van de aarde’ te hoeven gaan: de ontsnappingsroute is er voor wie hem weet te vinden.
Ontsnappen is het juiste woord. Het is een roman (of liever, romance) over ontsnappen, over de wereld uit de weg gaan. De levensgeschiedenis van Benjamin en Lewis Jones is in de eerste plaats een studie in ‘tweelingschap’, een gegeven dat als een op zich interessant verschijnsel wordt behandeld; daarnaast vertelt ze over de bedeesdheid waarmee de tweeling in het leven staat, over hun naïeve maar schrandere angst voor alles wat buiten hun terrein ligt, over de manier waarop ze al het avontuurlijke en de gevaren van onafhankelijkheid opofferen aan het pure van hun verbonden zielen, of ziel.
Bruce Chatwin, tekening David Levine