Eigenaardigheden
Zomermisdaadoogst met vreemde varianten
Banker door Dick Francis Uitgever: Michael Joseph, 280 p., f45,45 Importeur: Keesing
Master of the Moor door Ruth Rendell Uitgever: Hutchinson, 220 p., f39,75 Importeur: Keesing
The Detling Murders door Julian Symons Uitgever: Macmillan, 224 p., f34,05 Importeur: Nilsson & Lamm
Jade Tiger door Craig Thomas Uitgever: Michael Joseph, 326 p., f45,45 Importeur: Keesing
Windfall door Desmond Bagley Uitgever: Collins, f45,45 Importeur: Keesing
R. Ferdinandusse
‘We hebben het aan vier van onze vrienden gevraagd. Twee daarvan waren getrouwd en twee ongetrouwd. En alle vier waren ze het erover eens dat Dicks personages niet met elkaar naar bed moeten gaan zolang de echtgenoot van een van hen nog in leven is, ongeacht hoe graag ze dat ook willen.’
Aan het woord is Mary Francis, vrouw van de thrillerschrijver Dick Francis, helemaal aan het eind van een interview met de schrijver in The Observer. De interviewer heeft er daarvoor al zijn bevreemding over uitgesproken: de hoofdpersoon uit Dick Francis' nieuwste thriller (Banker) is een bankier die een stille, begrijpende verhouding aangaat met de vrouw van zijn compagnon, een arme man die na een attaque met zijn kleren aan in een fontein gaat staan en daarna in drie jaar wegteert. Al die drie jaar kussen de hoofdpersoon en de echtgenote elkaar af en toe, of kijken elkaar begrijpend aan. Ze wéten beiden: dit kán niet. Want Dick Francis zélf zou, zo blijkt uit dat interview, het ook niet kunnen. En gelukkig waren er die vier vrienden die dat geheel begrepen. Het maakt Francis' twintigste thriller tot een speciaal gebeuren.
Al eerder is gewezen, ook in VN, op de tamelijk reactionaire en steil burgerlijke kanten van Francis' thrillers, die zo mooi samengaan met het lijden van de hoofdpersoon (altijd in diep verdriet, of lichamelijk gehandicapt, of net van eer en geld beroofd) en subtiele trekjes van venijnig sadisme. Die zijn, na twintig thrillers, nog ongebroken aanwezig en geven iedereen die langzamerhand roept dat Dick Francis altijd hetzelfde is heeft ogenschijnlijk gelijk. Maar daarnaast moet worden gezegd dat er maar weinig formuleschrijvers zijn die zo hun best doen om bij te blijven als Francis. Hij schrijft één thriller per jaar, begint op 1 januari te schrijven en levert steevast op 8 mei het manuscript in. Opvallend is al dat hij harder werkt, zijn zeventiende en achttiende boek bij voorbeeld zijn veel omvangrijker dan vroeger, terwijl ook het thema (door elkaar lopende plotten, mooie eigentijdse fraudes) verrijkt is. (Whip Hand en Reflex - het laatste is door de flink achterlopende serie Crime de la crime pas onlangs op de markt gebracht.)
Francis' negentiende boek, Twice Shy, was weer een terugval naar de kortere, heftige intriges uit zijn vroegere werk, met dit verschil dat hij door een kunstgreep twee van die plots in één boek wrong. En in dit laatste, Banker, kun je als lezer soms je ogen niet geloven. Niet alleen vanwege die prachtige puriteinse verhouding maar ook niet door de lofzang op het parende paard, dat in zo'n adembenemende, edele copulatie zulk een wonderschone pracht aan de natuur toevoegt. (Het draait in dit boek vooral om sperma.) En passant tekent hij ook nog overtuigend een zeer jong meisje dat door een uiterst strenge weduwnaar-vader veel liefde moet ontberen en dat hij, de Franciswreedheid getrouw, laat vermoorden. Maar ondanks alle verbazingen is Banker, ook nog eens uitgesmeerd in een plot dat drie jaar duurt, toch een thriller met een sterke intrige, en voor een schrijver die zich twintig jaar tot de paardenwereld beperkte een tamelijk aardig lustrum.