Een massa opgestapelde humor
Wyndham Lewis met het vorticisme tussen de andere -ismen
Blast 1 / Blast 2 onder redactie van Wyndham Lewis, 190/110 p. Uitgever: Black Sparrow Press f50, - per deel
The Apes of God door Wyndham Lewis Uitgever: Black Sparrow Press, 639 p., f55, - Importeur: Small Press Distribution, postbus 11112, 2301 EC Leiden
Anthony Paul
Het vorticisme, een beweging die de Engelse beeldende kunst en literatuur wilde galvaniseren en de hardnekkige Victoriaanse mistwolken trachtte te verdrijven, manifesteerde zich in juni 1914 voor het eerst in de vorm van het tijdschrift Blast. Blast was, en is ook in de Californische heruitgave, een opvallend produkt. In 1914 moet het wereldschokkend geweest zijn. Het meet ruim dertig bij drieëntwintig centimeter, is meer dan twee centimeter dik, helroze en heeft alleen het woord BLAST in enorme vette zwarte letters op de omslag.
De stimulerende kracht achter Blast was de dertigjarige schilder en schrijver Percy Wyndham Lewis. In 1956, een jaar voor zijn dood, sprak hij, arrogant als hij was: ‘Het vorticisme was alles wat ik, persoonlijk, in een bepaalde periode deed.’ Dat namen de andere vorticisten hem niet in dank af, en terecht want niet Lewis maar zijn makker Ezra Pound had de namen vortex en vorticisme bedacht, maar als we alleen op het tijdschrift afgaan heeft Lewis geen woord te veel gezegd - bovendien zou Blast niet alleen de enige spreekbuis, maar ook het indrukwekkendste produkt van het vorticisme worden. Lewis was de grote instigator: de agressieve energie die het vorticisme uitstraalde, kwam van hem en toen hij na de Eerste Wereldoorlog zijn belangstelling voor de beweging verloor, zakte zij langzaam in elkaar.
De schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken van Jacob Epstein, Edward Wadsworth, Henri Gaudier-Brzeska, Lewis en de andere vorticisten hadden rond 1914 duidelijk dingen gemeen met het werk van andere toen moderne stromingen. Maar anders dan de kubisten, die vooral in ruimtelijke verhoudingen waren geïnteresseerd, wilde het vorticisme energie verbeelden, niet alleen snelheid en beweging, zoals het futurisme, maar een ronddraaiende, onafhankelijke, machtige energie. Lewis benadrukte het verschil tussen zich zelf en Marinetti met onverholen botheid: ‘AUTOMOBILISM (Marinetteïsm) bores us.’ Maar ons vallen vooral de overeenkomsten op: zowel het futurisme als het vorticisme doen in harde, gladde oppervlakken, zijn anti-humanistisch en koesteren minachting voor de burgerlijke democratie. In 1914 was Lewis, net als Marinetti, een proto-fascist.
Percy Wyndham Lewis ± 1915