lezer, na enige research, dat het verhaal zich afspeelt in Kimmeria, het duistere land van de Kimmeriërs waar Homerus van vertelt.
De lezer versaagt niet, hij stelt alles in het werk om het aansluitende vervolg op wat hij heeft gelezen te vinden, en telkens, na deze twee keren nóg zeven keer, komt hij bedrogen uit, want steeds krijgt hij van een boek alleen het begin in handen en steeds blijkt dit het begin te zijn van een totaal ander boek.
Deze amusante en reusachtig gecompliceerde zoektocht heet ten slotte: If on a winter's night a traveller. Binnen dit boek zijn dus tien hoofdstukken van tien andere boeken opgenomen, waar tussendoor ‘You’ steeds optreedt. Soms lijkt het een detective, met boekvervalsingen, piratenedities, manuscriptberovingen, ondeugdelijke bibliotheken; soms is het een liefdesgeschiedenis, soms een verhalende studie over lezersgedrag en functie van literatuur. Calvino is in staat om binnen deze structuur zijn lucide en erudiete visie op literatuur en vooral op de verwerking ervan aan de orde te stellen. De perspectivische compositie, die zich vaak tot in details doorzet, geeft aan het boek een verbazingwekkende allure.
Het vertellen speelt in dit Boek der boeken een belangrijke rol, maar ook de reflectie op het vertellen en wel heel speciaal de receptie van het vertelde. Het lijkt me dat If on a winter's night a traveller de best denkbare introductie is tot wat wel de receptie-esthetica wordt genoemd. Virtuoos en geestig wordt ook het moeilijkste ondergebracht in deze raamvertelling waarin wij zelf de hoofdrol spelen.
In zijn inleiding tot de Italian Folktales roemt Calvino hun ‘unparalleled grace, wit and unity of design’. Die kwalificatie kan op hem zelf worden toegepast. Zijn werk blijft bovendien, ook in dit nieuwe boek, sterk verbonden met de traditionele manier van vertellen, waarin mythische en sprookjesachtige elementen optreden. Eigenlijk is If on a winter's night een ingenieuze kruising van allerlei oeroude motieven en sluit het als raamvertelling direct aan bij de oudste vertelkunst.