Vertrouwd met de prins der duisternis
Burgess' en de twintigste-eeuwse proporties van goed en kwaad
Earthly Powers door Anthony Burgess Uitgever: Avon-pocket, 706 p., f14,85 Importeur: Van Ditmar
Nienke Begemann
De ‘aardse machten’ in Anthony Burgess' lange, barokke roman (die in 1980 verscheen en nu als pocketeditie een internationale bestseller is, zijn de machten van goed en kwaad, zoals ze zich op deze aardkloot manifesteren. Dat klinkt pleonastisch, maar het is bij dit boek van belang om niet automatisch aan te nemen dat het om een allegorie gaat: het is niet een moderne bewerking van de metafysische strijd tussen het goede en het kwade, het licht en de duisternis, God en Satan, leven en dood, die het onderliggende stramien is van bijna alle godsdiensten. De katholiek Burgess is wel een moralist, maar geen allegorist: dit hele boek draait juist om de historiciteit, de actualiteit.
De centrale stelling is dat het voor de leek - en dat is iedereen, zelfs de paus van Rome - onmogelijk is om volgens analogische redeneringen, uitgaande van de schepping die we kennen, iets te weten te komen over de werkelijkheid die achter deze wereld zou kunnen liggen. Zelfs het mysterie van de incarnatie van God in zijn zoon Jezus Christus leert, strikt filosofisch gezien, niets over de aard van de vader.
De verteller van het boek, de eenentachtigjarige, homoseksuele, katholieke romanschrijver Kenneth Toomey, moet bij voorbeeld wel aannemen dat er twee scheppers zijn: de ene heeft hem homoseksueel geschapen, en de andere heeft een kerk gesticht waarbinnen voor homoseksuele liefde geen plaats is. Zijn leven lang jaagt Toomey God na, ook al keert hij zich van de kerk af. Dat zoeken naar God leidt onherroepelijk, al is het paradoxaal, tot een confrontatie met het kwaad, dat in onze eeuw, de eeuw van Toomey (dat klinkt als tomby, grafachtig) ongekend gigantische proporties heeft aangenomen. De oude vraag hoe het kwaad in de wereld is gekomen, hoe er een bijna almachtige Satan kan zijn voongekomen uit een schepper die in wezen goed is, wordt in dit boek op een verbazingwekkend energieke, en totaal on-naïeve manier opnieuw gesteld. Toomey vindt geen comfortabele antwoorden op die vraag, integendeel. Hij blijft zitten met zijn diep verankerde overtuiging dat de mens een vrije wil heeft, zelfs al heeft hij zich geen moment van zijn leven vrij gevoeld.
Het alomtegenwoordige kwaad wordt voor Toomey alleen geneutraliseerd op de zeldzame momenten van zelf-ervaren liefde, en van ontroering over de liefde, toewijding en opofferingsgezindheid die hij bij anderen waarneemt. Sterker dan het kwaad zijn die momenten geenszins - ze houden iemand nog net in leven, dat is alles.
Dit is een zwaarwichtige, eigenlijk niet passende inleiding - Burgess' boek is van heel andere aard, dus laat u niet afschrikken. Toomey, de ene spil van het boek, lijkt, hoe kan het anders, op Somerset Maugham en Graham Greene en Evelyn Waugh, en raakt door het huwelijk van zijn geliefde enige zuster Hortense met een Italiaanse componist, verwikkeld in de lotgevallen van zijn aangetrouwde schoonfamilie, de Campanati's. Een van de broers van de componist is priester en wordt later paus, een soort kruising tussen Johannes XXIII en Johannes Paulus II. Het karakter van Carlo Campanati is de tweede spil waarom het boek draait. Hij is een enorme vitale, veel-etende, wijn en wiskey minnende, sigaar-rokende, goklustige, gewelddadige zondaarheilige, die als een ververwijderd alter ego van Toomey door de wereld trekt om letterlijk eigenhandig de duivel te lijf te gaan. Na zijn dood, vijf jaar nadat hij tot paus is gekroond, wordt Toomey gevraagd een document te produceren: een getuigenis van de wonderen die hij Carlo heeft zien verrichten en dat bij zijn zaligverklaring gebruikt zal kunnen worden. Toomey heeft Carlo inderdaad interessante staaltjes van exorcisme en van wonderbaarlijke genezing zien verrichten, ook al hebben die wonderen op hun beurt weer tot vreselijk kwaad geleid. Aan Carlo's relatieve heiligheid twijfelt hij niet, ook al heeft hij hem ook langzaam zien corrumperen tot een kerkvorst die zijn enorme macht alleen nog maar gebruikte om liefde, liefde te prediken, in plaats van het zwaard. De rampzalige gevolgen daarvan worden in dit boek op gruwelijke en overtuigende wijze gedemonstreerd.
Anthony Burgess