Vooys. Jaargang 10
(1991-1992)– [tijdschrift] Vooys– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 247]
| |
Met dank aan de golfoorlogGa naar eindnoot1.
| |
[pagina 248]
| |
gen van duizend dollar per persoon waren geen uitzondering vertellen ze. Er zijn ook hele gezinnen over de bergen naar Turkije gekomen; hetgeen een dure grap zal zijn geweest. Iskander Abdullah Hebib (28), zijn vier jaar jongere vrouw en hun vier jonge kinderen waren zeven dagen onderweg. Het jongste kind was toen net drie maanden oud. Hun eten raakte op. De één na jongste had namelijk kruimeltjes geworpen om verdwaling te voorkomen. Hun water raakte op. Uitgeput kwamen ze aan, waarna het lange wachten in het opvangcentrum begon en ze een lang en ongelukkig leven tegemoet gingen, in onzekere toestand.’ Zelfs bij de minst emotioneel beladen lezer (hallo, hartelijk welkom) moet dit toch gevoelens oproepen. De lezer wordt emotioneel geraakt en welke krant hiertoe het beste in staat is zal nader receptie-onderzoek moeten aantonen.
Naast modernistische en romantische verhalen zijn ook science-fiction-verhalen tijdens de oorlog zeer in trek. Zo is Saddam volgens een Egyptisch
‘De jonge Freud’
personage in De Volkskrant een monster zonder herseninhoud. Het universum wordt dus bedreigd. Starwars-opperhoofd Bush trekt ten strijde tegen het kwaad. De Telegraaf gaat echter het meest overtuigend met science-fiction om. Achttien januari weet De Telegraaf te melden dat ‘zeker een van de Iraakse raketten was voorzien van een chemische lading’ en een tegenaanval letterlijk in de lucht zit: de Isralische piloten zijn ‘rond een uur of twee vannacht’ vertrokken.Ga naar eindnoot6. Nog meer door science-fiction beïnvloed, lijken de Irakezen zelf te zijn. Met name hun berichtgeving is ‘lachwekkend’ (intertekst Schwarzkopf). Deze voorgekauwde situaties zijn jammer voor onze generatie, maar nog meer voor de toekomstige generatie: een zwart-wit beeld, waar alleen flatcharacters uit voort kunnen komen. Zo zijn daar: Bush, Baker, Lubbers en de verslaggever van CNN die overigens de geweldige bijbelse intertekst ‘Holy cow’ tot zijn beschikking heeft. Verder zijn er inzake de goeden de Koeweities, die in travestie hun land moeten bevrijden: Koeweit was in de oorlog plotseling een vrouw geworden, verkracht en vernederd door Saddam. Van ontwikkeling zal geen sprake zijn; ieder zijn rol staat vast. Dit is maar goed ook, Saddam blijft namelijk de verliezer; de Koerden ook, maar dan anders.
De berichtgeving is wel sensatie belust, tegelijkertijd weet iedereen dat sensatie-verhalen natuurlijk niet chic zijn. De kranten hebben veel lezers, hetgeen tekenend is voor de literaire waarde: hoe minder lezers, hoe hoger het niveau van het gelezene (zoiets heb ik althans ooit gelezen). Het proza en de poëzie over de golfoorlog zal nog even op zich laten wachten. De golfoorlog was helaas ook nog vrij kort en daardoor zullen minder ervaringen opgedaan zijn: de tijd zal het (??) immers leren, wordt vaak als wijsheid verkocht. Wil de golfoorlog dus toch nog zijn vruchten dragen in de toekomstige literatuur dan is het noodzakelijk om vandaag de dag al te komen met een boeiende interpretatie van de oorlog zelf. Generaties na mij kunnen dan terugvallen op de beschouwing van de oorlog: dit artikel zal als tijdsbeeld kunnen fungeren.
Laten we bij het begin beginnen: toen de mens besloot de blik van de aarde af te wenden en rechtop te gaan lopen, ontstond het schaamtegevoel. Oftewel met het zich oprichten van de mens heeft het noodlottige cultuurproces een aanvang genomen. | |
[pagina 249]
| |
Dit cultuurproces ging al in den beginne gepaard met een inperking van driften (hallo, lezer twee). De uitvinding van het vuur kan als begin van een beschaving gezien worden. Aanvankelijk, zo beschrijft Freud, had het vuur een mooie, maar nog niet erg nuttige rol: de oermens die met vuur geconfronteerd werd, doofde dit elke keer met zijn urine. ‘Het doven van vuur door urineren [...] was zoiets als een sexuele handeling met een man, een genieten van mannelijke potentie in de homosexuele wedijver. De eerste die van deze lust afzag en het vuur spaarde, kon het meenemen en het zich ten nutte maken.’Ga naar eindnoot7. Het civilisatieproces begon zich nog verder te ontwikkelen. Vandaag de dag heeft de mens echter nog steeds zijn driften: zelfbehoud (liefde) en destructie. Helaas (??) kan de ene drift niet zonder de andere. Zo is in navolging van de theorie van Freud de houding van Saddam en de reactie van Bush terug te vinden in de driftenleer. De houding van Saddam is tweeledig te verklaren. Het individu (als er hier sprake is van een individu, oftewel twee vraagtekens) behoudt als het ware zijn eigen leven, door vreemd leven te vernietigen. Zo heeft oorlog eigenlijk maar één functie, weliswaar nooit uitgesproken ten tijde van de oorlog zelf: de lust tot agressie. Alle motivatie eromheen is schijn; belangen worden gehanteerd omwille van de eigen hartstochten. De golfoorlog werd bovendien al gauw een heilige oorlog. Volgens Freud zijn religieuze behoeften terug te brengen tot infantiele hulpeloosheid. Het zoeken naar God is een zoektocht naar een vader. De hulpeloosheid roept het verlangen naar een beschermeling op. De vader kan de rol van beschermheer vervullen (bij afwezigheid van God). De rol van Bush zou in deze oorlog de rol van een vader voor Saddam moeten vervullen. Wellicht is er hier sprake van een Verloren Zoonrelatie in modernistisch kader, maar dit uiteraard weer voor latere tijden, afhankelijk van golfoorloginterpretaties. In een brief aan Einstein schrijft Freud: ‘alles wat de cultuurontwikkeling bevordert werkt ook tegen de oorlog.’Ga naar eindnoot8. Cultuurontwikkeling houdt driftinperking in, en dat weet Saddam nu ook. De huidige conventie over vrijheid is simpel. Allen die geschikt zijn om in een gemeenschap te leven, mogen niet het slachtoffer worden van bruut geweld. Inperking van driften zou dus volgens Freud tot cultuurvorming leiden. Deze zich steeds verder ontwikkelende cultuur zou uiteindelijk het einde van oorlog betekenen. Tegelijkertijd is de mens afhankelijk van twee driften: liefde en destructie. Wanneer er echter geen oorlog meer zal zijn, zal er ook geen destructie zijn. Liefde en destructie vormen de mens en de mens vormt daarop weer de cultuur. Freud heeft het misschien niet helemaal begrepen: hij weet niet wat cultuur is of snapt zijn eigen theorieën in zake driften niet. Het eerst geopperde lijkt het meest logisch. Elke wetenschapper die zich namelijk buigt over cultuuraspecten en deze gedachten ook nog op papier zet, gaat de mist in. Ik houd het dus kort. Wanneer er geen sprake meer zal zijn van driftimpulsen, zal er geen oorlog meer zijn volgens Freud, en dus geen vernieuwende literatuur(studies). Even afgezien van oorlog is het te hopen dat het nooit zo ver zal komen. Geen ellende betekent geen liefde. Zonder deze twee basiselementen zullen er geen traumatische boekjes inzake oorlog, borstvoeding en andere liefde gemaakt worden. De hieraan verbonden interpretaties, promoties en dergelijke vervallen dan eveneens. Kortom een cultureel gemis en een hogere werkeloosheid, want wat moeten deze promoverenden op straat?? Zonder oorlog geen cultuur. Dus nogmaals: met dank aan de golfoorlog.
Parijs 1992 |
|