Uitgeverij Querido
Querido wordt wel omschreven als een sjiek, oud uitgevershuis, maar van Els van Eeden, directie-assistente van Querido, mag dat sjiek er wel af. Met onder andere De Arbeiderspers vormt Querido de uitgeversgroep Singel 262, die zelf weer onderdeel is van de Weekbladpers. Op een aantal gezamenlijke faciliteiten na, zoals de boekhouding en de verkoop, werken de uitgeverijen van Singel 262 zelfstandig. Querido geeft voornamelijk Nederlandse literaire werken en (vertaalde) kinderboeken uit. Een greep uit de fondslijst: Gerrit Achterberg, Hella Haasse, P.F. Thomése, C.O. Jellema, Marita Mathijsen, Gerrit Krol, Theun de Vries. De pockets van Querido, de Salamanders, zijn de oudste reeks in Nederland. In de serie Moderne Klassieken worden wel vertaalde boeken uitgegeven, maar de nadruk ligt op Nederlandse werken.
Directeur Ary Langbroek werkt samen met twee hoofdredacteuren, waarvan er één de kinderboeken voor zijn rekening neemt en een deel van het prozafonds, en de ander de poëzie, secundaire literatuur en de andere helft van het prozafonds. De taak van de hoofdredacteuren bestaat uit het begeleiden van auteurs en het lezen van manuscripten. Langbroek: ‘Wanneer de betreffende hoofdredacteur en ik een boek goed vinden, dan geven we het uit. De verwachting of iets commercieel een succes wordt speelt daarbij geen rol’. In een interview in de NRC zei hij: ‘Wanneer ik een manuscript onder ogen krijg, heb ik geen idee of het verkoopt, ik weet alleen: dit vind ik mooi of dit vind ik niet mooi.’ Kenmerkend voor Querido noemt Langbroek de vertrouwensrelatie met de auteurs. Alle auteurs krijgen evenveel aandacht, hoewel de één daar meer behoefte aan heeft dan de ander. Sommigen laten een manuscript al in een vroeg stadium lezen, anderen leveren het kant en klaar in. Langbroek vindt het belangrijk eerlijk te zijn tegen zijn auteurs; als een manuscript niet deugt zegt hij dat, hoe pijnlijk dat - zeker voor gevestigde schrijvers - ook is. Twee à drie keer per jaar wordt werk van een eigen schrijver geweigerd. ‘Je moet je schrijvers een beetje beschermen. Soms hebben ze geen idee van de kwaliteit van hun laatste werk, vinden ze het zwakker dan wat ze twee jaar geleden gedaan hebben. Maar de meesten vinden hun meest recente boek het mooist.’