Utrecht, drie uur 's ochtends
Beste Lambert, Waarde M.,
Het eenvoudige feit dat u beiden discussieert en twijfelt, bewijst dat u niet gelooft in logica: iets wat zonder twijfel voor u als een grote opluchting zal komen. Logica is 0 of 1, if x then y (u legt dat beiden geduldig uit): er zijn precies twee standpunten met bewijsmateriaal waaraan niets af te doen is voor wie de terminologie beheerst. De mannen die de baas zijn over de taal, heersen en hebben gelijk, per definitie (hún definitie, namelijk). Daarin gelooft u niet. Maar daarover kunt u wél intellectueel reflecteren. En daarin schuilt uw zekerheid: dit is waarschijnlijk uw geloof, onverschillig of u (post?)modernist, filosoof of voetballer bent. Maar wanneer u beweert: ‘Wanneer iemand in geestelijke zin capabel is demagogische tekstvervalsers de les te lezen, dan is dit toch de academicus, de intellectueel?’ lijkt u te geloven in uw academische status. Waarde M., dat doe je me toch niet aan?
U denkt met woorden de fundamentalist te kunnen verslaan - iets dat wel eerder een schrijver slecht is bevallen.
Men kan zijn of haar zekerheid niet ontlenen aan dat waarin men gelooft. Bent u iemand die gelooft in de ‘God van mijn tante’? Die van huis, haard, evangelisme, e.o., voorwaardelijke liefde? Dan verwacht u bewijsmateriaal van Hem (‘Oh, lord, prove that you love me & buy the next round’ - maar dan zonder de ironie). Omdat men niet gelukkig is, twijfelt men. De devotie en hoop noemt men geloof: bedrog van het allerlaagste allooi. Doorzichtig, karikaturaal: grappig voor de intellectueel, voer voor de academicus.
Natuurlijk gelooft u niet in de drank, natuurlijk gelooft u niet in de ratio. Wie zich in een cultureel (en filosofisch) ‘wasteland’ weet, heeft op rationele wijze, met een fraaie verwijzing naar uitgerekend díe modernist die zich bekeerde tot het katholicisme, bekend dat hij niet in de ratio gelooft (maar wel in de formulering van zijn twijfel!). Ik acht het niet onmogelijk dat u de essentie van uw epistels niet helemaal begrijpt, maar laat me u verzekeren: het zijn beiden zonder twijfel geloofsbelijdenissen aan de blues.
De blues is al een jaar of honderd het toevluchtsoord voor de onzekeren, de verliezers. Daarvan wilde de wereld niet weten. Maar parallel aan de opkomst van het postmodernisme, werd de blues (en ik geloof nauwelijks dat ik dit woord gebruik) populair. Is het toeval? Neen:
Niemand gelooft zo weinig aan zichzelf als de blueszangeres (‘judge, your honour, send met to the “lectric chair”’). Daarin herkent de twijfelende zich: daaraan kan men geloven. De blues maakt kunst van catastrofe, de blues weet wat u voelt, de blues wil niet weten wat u denkt. Ik ben bang voor de blues.
Als er íemand is die met recht de eeuwig bedrogene genoemd kan worden, is het de blueszanger (‘& she's cheating in the next room’, ‘that man you were kissing last night, definitely was not me’, ‘It's not open to discussion anymore/she's out again tonight and I'm alone once more’), als er iemand is die nooit het laatste woord heeft, is het diezelfde blueszanger (‘Before you accuse me, take a look at yourself’), als er iemand is die steeds vergeefs zich probeert te verliezen, als er iemand is die altijd verliest, als er iemand is die nooit opgeeft, als er iemand is die uw geloof waard is... (But the river ain't no whisky & I'm no diving duck).
Ziet u dat we met de ware postmodernist te maken hebben? ‘Vrede met chaos; vrede met niet-weten, niet-kennen’ (Lambert), lijdzaam accepterend dat men niets begrijpt, dat men door de werkelijkheid (de cultuur, de nieuwe wereldorde, de logica, de Koran, de drank, door Steiner Schopenhauer, Geytenbeek en Van Basten) bedrogen wordt: een status van filosofische onafhankelijkheid, inderdaad ‘waar twijfel de enige zekerheid is’ (M.).
En zo presenteer ik, niet zonder trots, de samenvatting van het leven in niet meer dan vijftien multiple choice-vragen (waarlijk, wie had het bestaan hiervan voor waar kunnen houden?):
1. | Denkt u nu werkelijk, ook maar één moment, dat u ooit gelukkig wordt?
○ | ja: ga naar vraag 2 |
○ | neen: ga naar vraag 15 |
|
2. | Kent u Bessie Smith?
○ | ja: ga terug naar vraag 1 |
○ | neen: ga naar vraag 3 |
|
| |
3. | Welke merken stofzuigerzakken kent u?
|
| |
15. | Had u zelf nog iets te vragen?
|
Ik groet u, met overweldigende gevoelens van hoogachting voor filosofen, voetballers en modernisten.
Streetcar Willie