Refereyn,
Op de Vraech: Wat oefningh is elck best en nodighst voor 't gemeen.
HOe dick heeft 's menschen kindt door d'oefningh des ghebedt,
Sijn selven, en oock daer hy voor badt, gaen te vrijden,
En heeft de man Godts niet de straffe swaer belet
Van Godes Tooren, die het volck schier had beset?
En Iosua die de Koninghen ginck bestrijden,
Die heeft door het ghebedt, haer al gebracht int lijden;
En oock de Son en Maen, doen staen by na een dach,
Godt bracht Manasse doe hy bad in het verblijden,
En Davidt den Propheet, hoe heeft hy met gheclach,
Hem ghoeffent int gebedt, dickmaels maeckt hy ghewach,
Staegh te bidden voor hem, en voor de ondersaten,
En Esay' wanneer dat hy de sonden sach,
Hoe heeft hy Godt ghebeen! en dat tot haerder baten:
Wat zeyt Ierusalem, Heer ghy zijt doen en laeten,
Wy zijn te samen al, van den wech afghescheen,
Godt toonde sijn ghenaed' en barmhertighe maten,
'T goet ghebedt is elck best en noodighst voor 't gemeen.
Siet hier een waer Patroon ons Salichmaker heeft
Hem staegh in het ghebedt gheoeffent aen sijn Vader,
Wat seght hy bidt en klopt, en soeckt terwijl ghy leeft,
V Vader die is goet, hy u het selft geeft:
Wanneer ghy met ghebeen, hem staech toe komt al nader;
De oefningh des ghebedts, dat is des levens ader:
Door 't ghebedt werden wy, Godes vrienden te gaer,
Door 't ghebedt krijghen wy Godts Geest als een berader,
En seght Iacobus niet al tot ons Christnen claer,
Dat elck doch bidden sou voor sijn naesten voorwaer:
Want het krachtich ghebedt, mach veel by Godt daer boven,
En Paulus seght oock mee: in sijn Sent-Brieven daer,
Datmen voor ons alleen, niet sal bidden en loven,
Maer voor de menschen al want 't ghebedt can verdoven
Godes gramschap seer heet; de oefningh in ghebeen
Maeckt dat ons zielen van het quaet sal zijn verschooven;
'T goet ghebedt is elck best, en nodighst voort ghemeen.
Eer voor gout, Joris Claer-bout.
|
|