Vlissings redens lust-hof, beplant met seer schoone en bequame oeffeningen
(1642)–Anoniem Vlissings Redens lust-hof– Auteursrechtvrij
[Folio K4r]
| |
Op de Vrage: Wat oeff'ningh is elck best, en nodighst voor 't gemeen?
D'wijl d'Blaeuwe Acoley in d'antwoort heeft behaghen
Op 't gunt diep grondigh zy de Reed'ners of doet vraghen,
Wat oeff'ningh is elck best en nodighst voor 't gemeen?
De Zonne-blom komt oock met lust wat stof by draghen,
Tot voortganck van't gebou gegrondt op desen steen.
De Godtsdienst plicht ist best en 't nodighste alleen,
Voor allen groot en kleen, en ellick in't bysonder.
Best! Midts door Godtsdienst wy nae't eeuwigh leven treen:
En nodighst! Midts het landt daer Godtsdienst faelt, komt t'onder;
En daer die bloeyt, doet Godt tot haer bescherm veel wonder.
Die oeffeningh dat die 't best en 't nodighste brengt in,
Is immers yder best en nutst: hoe wilment ronder?
Van dit en 't leven dat toekomend' is, ick vin',
Beloften toegheseyt den Godtsdienst, nae den zin,
Van 't Goddelijcke woort. Dies wy voor antwoort geven
Op dese vraegh voorseyt, ghelijck als in 't begin,
De Godtsdienst-plicht oprecht nae Godes Woort beschreven.
De waere Godtsdienst is een plicht, geheel ghelegen
Int vresen vanden Heer, en 't wand'len in sijn weghen:
Het vresen als een knecht en wert hier niet ghemeent,
Want sulck een vrees heeft noyt verkreghen Godes zeghen:
Maer kinderlijcke vrees' met Godes wil vereent,
Dat is den Godtsdienst recht die Godt genae verleent,
Gelijck wy in Godts Woort op duysent plaetsen lesen:
Soo dat (indien wy niet geheel en zijn versteent)
Wy moeten segghen rondt daer kan niet beter wesen,
Noch nutter in een Landt, als Godt alsoo te vresen:
Geen and're saeck als dees wy vinden in Godts woort,
Leest heel den Bybel deur, al komtet uyt op desen,
Daer uyt Godts Mondt ghy selfs het best en 't nodighst hoort:
Bekleet met soo veel reen, gestelt in voorbeeld' voort,
Bewesen inder daet aen wel en qualijck leven;
'k Segh noch, wie datter wert door and're reen bekoort,
De Godtsdiensts-plicht oprecht na Godes Woort beschreven.
| |
[Folio K4v]
| |
Geen wettelijck beroep daer oeff'ningh openbaerden,
Geen wetenschap, geen konst, geen staet, geen ampt op aerden,
Indien men daer niet mee opt wit van Godtsdienst schiet,
't Is schaed'lijck en onnut, geacht van geender waerden,
Want oeff'ningh sonder dienst des Heeren is al niet:
Maer soo in elcks beroep men Godtsdienst oeff'nen siet,
Ach! dat is alderbest en nodighst voor ons allen.
Al brenght den Godtsdienst mee kruys lijden en verdriet,
Dats niet met al de saeck met eynt'lijck wel uyt vallen:
Bewijs men en toonen kan by menicht van getallen,
Maer daer toe is te kleen dit voorghenomen werck.
Den Abel wiert gedoodt, men ginck met Noah mallen,
Den Ioseph wiert verkost, gevangen Simson sterck,
Wat kruys lee David, ja het gros van Godes kerck?
Maer echter zijnse al hier oft hier na verheven.
'k Segh (als ick Christi woort tot Martham wel aenmerck)
De Godtsdienst-plicht oprecht na Godes Woort beschreven.
Is niet de vreese Godts en 't houden der gheboden
De wijsheyt van Godts volck? ('t blijckt aende vrome Ioden)
Tot wonder vande Wer'lt, en daer zich Godt toe maeckt,
Soo dickwils als de Mensch hem aenroept in zijn noden!
De Godtsdienst dan ist best en nodighst, 'tblijckt hier naeckt,
Dat Ninive niet is ten onderen gheraeckt,
Was immers dat sy haer ootmoedelijck bekeerden:
En dat dit Godtsdienst was en kan niet sijn missaeckt.
Dat Sodoma vergingh, was dat zy Godt niet eerden,
Dat Godt Capernaum ter Hellen toe vermeerden,
Wast niet verachtingh van de Godtsdienst, waert beschreyt?
Het geen Ierusalem met d'Isra'liten deerden,
Bewijst genoegh het geen tot nu toe is gheseyt,
Geen Iobs ghelijk: waerom? zijn Godsdienst uyt ghebreyt,
Zijn faem door 't Landt tot inden Hemel heeft gedreven,
Dus 't best en 't nodighst is, soo 't Christus selfs uyt leyt,
De Godtsdiensts-plicht oprecht nae Godes Woort beschreven.
Noyt meerder Vreughd. |
|