Vlissings redens lust-hof, beplant met seer schoone en bequame oeffeningen
(1642)–Anoniem Vlissings Redens lust-hof– Auteursrechtvrij
[Folio F4r]
| |
Op de Vrage: Wat oeff'ningh is elck best, en nodighst voor 't gemeen?
WAerom o dommen mensch gaet ghy verkeerde weghen
Tot onheyl van u Siel? ghy strijdet Godt hier teghen,
Siet doch eens in Godts Woort wat hy u leert en raet:
Dat is bekeert u Mensch laet u boos sondich pleghen,
En wendet u tot Godt leedtweesich van het quaet,
Want Godt barmhertigh is, vergeeft ons die misdaet,
Soo ghy 't doort 't gheloof vertrout, gedenckt Godt niet de sonden,
Midts ghy in sijn woort blijft, en oeffent vroegh en laet,
Want 'tis hier elck het best, voor Lijf en Ziel bevonden,
Ia 't nodighst voort ghemeen,naer Godts ware vermonden,
Het daelt van boven af, 't is waere Hemels-broodt,
Dat Landt en Steden houdt, met eendracht t'saem gebonden,
Daer seghen vrede woont, door Godts ghenade groot,
Want alles overvloeyt wat ons hier dient ter noot.
Soo wy te recht aldus tot Godt ons steedts begeven,
Midts oeff'nen elcks voort best, 't ghemeen nodichst 'tblijck bloot
Den waren Godtsdienst recht met een vroom Christ'lijck leven.
Den waeren Godtsdienst recht geoeffent alle daghen,
Midts deuchdlijck leven goet naer Godes wel behaghen;
Dit is hier 'talderbest nodighst met waere boet,
Want waer den Godtsdienst rust daer comt onheyl noch plagen,
Daer is vreed' en eendracht door Godts ghenade goet,
Daer blust Oorlogh en twist, daer ist vol overvloet,
Die Godt door sijn ghenaed' van boven steedts laet daelen
Van Godt den Vader af, dus Mensch het goede doet,
U vyanden hier lieft, wilt 'tquaet met goet betaelen,
Lieft die u stedes haet, bekeertse die hier dwaelen,
Doet yder soo ghy wilt dat u alhier gheschiet:
Den Armen doch versorght, wilt hen Spijs en Dranck halen,
Den naeckten doch bekleet, troost die sijn in verdriet,
Soo blijft Godts vree gheplant, want hy u wercken siet,
Ia seghent al u doen aen Ziel en Lijf verheven,
't Gaet alles naer u wensch: ist dan het beste niet
Den waren Godsdienst recht met een vroom Christ'lijck leven.
| |
[Folio F4v]
| |
Dat dickmaels zijn verschoont veel Landen en veel Steden,
Als sy verlieten 'tquaet en naer Godts Wetten deden,
Ia hielden den Godtsdienst weer voor 't gheloof dierbaer,
Leetwesich van het quaet met suchten en ghebeden
Als Niniviten goet, die Godt de straffe swaer
Door sijn goetheyt vergeeft, en is ghenadich haer.
Siet op Ierusalem, zijt Is'rels doen indachtigh:
Achab, David, en meer, als sy weer volchden naer
Den waeren Godtsdienst recht, en eerden hem eendrachtigh:
Hoe Godt de straf af nam en door ghenade krachtigh
Op nieuw, sich weer ontfermt, want waer den Godtsdient bloeyt,
Daer blijft steedts Godts goetheydt, en sijn beloft waerachtigh,
Want wie den Godtsdienst mint en sich tot deuchde spoeyt,
En hier te recht beleeft, in hem ghestaedigh bloeyt
Een Born der salicheyt, door Godes Geest ghedreven,
Waer door t'best oeff'ningh is, want hier stedes uyt groeyt
Den waren Godsdienst recht met een vroom Christ'lijck leven.
O Princelijcken Godt! die u ghenaedt doet blijcken
Soo wy vanden Gotsdienst noch van u Wet niet wijcken,
Maer volghen naer u woort in al ons 's Levens doen,
Voor die is geen onheyl, want die kan niet beswijcken,
Want Godt die woont in hem, sal hem voort 't quaet behoen,
Leyden op 's Levens pat: ja sal hem stedes voen
Met 't waere Hemels-broodt, sal hy haer Ziele spijsen,
Afwassen in sijn bloet dijn Sonden wilt bevroen,
Gantsch niet gedencken meer, ja sal hen deucht bewijsen,
Seegh'nen haer Lant en Vee, gheen quaet sal daer op rijsen,
Want waer geen Sond' en heerst, sendt Godt geen plagen meer,
Maer alle overvloedt, dus wilt Godt loven, prijsen,
Met danckbaerheydt, 't is best oorbaerlijckst, naer Godts leer,
Ia nodighst voort ghemeen, 't ist padt tot Godt den Heer
Daermen tot Christum gaet om Godt te sijn beneven,
Dus is dees oeff'ningh 't best, dienst'lijck inden noodt seer,
Den waren Godtsdienst recht met een vroom Christ'lijck leven.
Reyn gheneucht. Ick wacht een beter. |
|