Vlissings redens lust-hof, beplant met seer schoone en bequame oeffeningen
(1642)–Anoniem Vlissings Redens lust-hof– Auteursrechtvrij
[Folio F3r]
| |
Op de Vrage: Wat oeff'ningh is elck best, en nodighst voor 't gemeen?
D'Aengheboren Natuer, des Menschen, boos, vol nijt
(Door Adams val) is heel, verdwaelt van deuchden wijt,
Waer door dat hier den mensch onnuttelijck gaet leven,
En is levend' als doot, maer als den Mensch met vlijt
Tracht na meer wetenschap als natuer heeft ghegeven,
Door 't ondersoecken veel, raeckt hy seer hoogh verheven
Tot kennis wijsheyts trap: Const-minders comt betreen
Pernassy steyle top, hoort wat u wort gheschreven,
Als van Apollo selfs, vraghend' nu eyder een.
Wat oeff'ningh is elck best, en nodighst voor 't ghemeen?
'k Antwoort: waren Gods-dienst, en Gods woort vlijtigh hooren,
Een Christelijck leven goet, niet gaen tot hout of steen,
Maer wand'len op Godts padt, getrouw hem niet verstooren,
Die werden inden Geest, door Cristus nieu herboren,
Nut voor lichaem en siel, den mensch het wesen sal,
Dies moet waren Gods-dienst, voor 't beste zijn vercoren,
Want d'oeff'ningh in Godts Woort, ist nodighst boven al.
Het nodighst boven al, is dat wy gaen tot Godt,
Leven oprecht ghetrou, volghens Godes gebodt,
Met leetwesent berou, en waer af-stant van sonde,
Doende ghewisse boet, niet gheveynstlijck vol spodt
Als d'Hypocrijten doen, verkeert en vals van gronde,
Maer nederigh en slecht, 'mewaerdich heus van monde,
Levend' in vree en rust, met onsen Naesten goet,
Barmhartigh, goedertier, mildadich zijn bevonde,
Om de Naeckten te kleen, en gheven goeden moet
Die bedroeft zijn in noot, troosten met woorden soet
Die het van noode zijn, en wand'len op Gods weghen.
Maeckt dan o traghe Mensch: dat alles wat ghy doet
Is nae Gods wil en Wet, zijt oock altijt ghenegen
Tot den waren Gods-dienst, strijdet met yver teghen
d'Aengeboren natuer, die ons leyt tot den val.
Dus menich leeft na Godts Woort, ondersoeckt dat te degen.
Want d'oeff'ningh in Godts Woort, ist nodighst boven al.
| |
[Folio F3v]
| |
Door 't ondersoecken wel, van Godes heyl'ge Wet,
Bevintmen hoe dat Godt, den Mensche heeft geset
Een reghel-maet, waer nae den mensch tot allen tijden
Hem dragen moet in als, en leven onbesmet
Van sonden boos en quaet, d'Afgodery te mijden,
Want Godt wil nevens hem, geen ander Goden lijden:
Dies moet het recht gebruyck van Gods-dienst zijn betracht,
Om te comen hier na, by Godt met groot verblijden.
Yeder Mensche moet dan (die Christus komst verwacht)
Hem oeff'nen in Gods Woort, 't welck ons bewijst wat macht
Godt eertijts heeft betoont, sijn volck met wonderheden,
Hy heefts door 't Roode Meyr, al t'saem droogs voets gebracht,
En Pharo met sijn macht, (die Gods volck had bestreden)
Wert inde Zee verdelght: Godt heeft vernielt, vertreden
Sijn Volcx Vyanden wreet, met mennicht int getal,
Waer voor zijn Volck tot danck, steeds storten haer gebeden,
Want d'oeff'ningh in Godts Woordt, ist nodighst boven al.
Uyt d'oeff'ning in Gods Woort, comt waren Gods-dienst recht,
Door waeren Gods-dienst wert een Republijck gehecht
En t'saem gebonden vast, in eenigheyt vol trouwe,
Door eenicheyt en trou, wert veel onheyls gheslecht,
'tWelck streckt tot 't gemeen best, voor Mannen ende Vrouwe,
Door Landen ende Steen, om helpen uyt benouwe
Die treurigh zijn belaen, door 'sVyants groot ghewelt,
Die sonder Godes hulp, oock nimmermeer en souwe
Werden verlost, die nu door Godt werden ghestelt
In vryheyt: dat Gods Woort, mach werden voort vertelt
De heele Werelt-deur, 't sal hem aenghenaem wesen
Dat sijnen Heyl'gen naem, in sijn Kerck wert gespelt.
Door d'oeffeningh, en 't gebruyck van Godts woort recht gepresen
Is elck een en 't ghemeen, tot 't hoochste nut gheresen,
Deom ist elck een 't best, hier in dit s'Werelts dal
En noodighst voor 't ghemeen, waren Gods-dienst by desen,
Want d'oeff'ningh in Godts Woort, ist nodighst boven al.
Reyn gheneucht. Schout altijdt twist. |
|