gekkenhuis, al te gek om waarlijk geestig te zijn. Na eene reeks van carnaval-effekten, die als een ‘satyre’ op de buitensporigheden van den vooruitgang schijnen te moeten gelden, eindigt het stuk met deze diep-wijsgeerige bemerking van Hanekam: dat het nog best is zich bij het oude te houden!...
‘De Droom van Hanekam’ herinnert in zekere gedeelten aan een kluchtspel van Van Peene, ‘De Wereld binnen 1000 jaren’. Vele jaren geleden werd het te Gent door Broedermin en Taalijver gespeeld, en zulks (indien ons geheugen ons getrouw gebleven is) met zeer veel succès.
Door het Brusselsch gezelschap, werd deze maand nog een paar malen het reeds door ons besprokene ‘23 Miljoen’ gespeeld, en als nastukje: ‘Kosterliefde’, een nieuw blijspel door Gust. Hendrickx. Men zegt veel goeds van laatstgenoemd stukje, waarover wij niet de visu hebben kunnen oordeelen. De tweede maal was op het programma een ander blijspel vermeld: ‘Jong bij jong en oud bij oud’ door Nic. Theelen, een jongen Limburgschen schrijver, die veel belooft. Door welke omstandigheid het programma niet heeft woord gehouden, weten wij niet.
Op de vertooning van verleden maandag hadden wij 't genoegen kennis te maken met ‘Martha’, een nieuw tooneelspel van W. Suetens, dat in den jongsten Stadswedstrijd door de Jury werd in aanmerking genomen en later tot het genot der Staatspremiën toegelaten. Deze comedie (in één bedrijf) bevat, naast onmiskenbare dramatische hoedanigheden, ook enkele in 't oog vallende gebreken. De opvatting, ofschoon goed dramatisch, is niet van onwaarschijnlijkheid vrij te pleiten, terwijl de gang van 't stuk hier en daar door langdradige gesprekken wordt ontzenuwd. De taal van den heer Suetens is soms wat al te declamatorisch, wat in eene comedie als deze meer nog dan elders hindert. Het onderscheid, dat tusschen novellenstijl en tooneelstijl bestaat, wordt door hem wel eens uit het oog verloren. Ondanks dit alles is er toch veel goeds in ‘Martha’, en met enkele wijzigingen zou het stuk van den heer Suetens ongetwijfeld eene goede aanwinst voor ons oorspronkelijk tooneelrepertorium kunnen wezen. De