Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 57
(2008)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 163]
| |
Emile Claus: portret van Cyriel Buysse
| |
[pagina 164]
| |
■ Cyriel Buysse voor zijn auto in 1931. Foto 9,8 × 14,9 cm, AMVC-Letterenhuis.
■ Cyriel Buysse met zijn chauffeur Eugène Dhuyvetter, diens vrouw Suzanne Verdonck en de honden Impikoko en Boscovitch, Deurle, ca. 1929, 12,2 × 16 cm, AMVC-Letterenhuis.
Buysse in Deurle en Afsnee, Claus in Astene: allebei lieten ze zich hun leven lang inspireren door het schilderachtige Leielandschap tussen Gent en Deinze en door het simpele bestaan van de boeren en buitenmensen van de streek. ‘Wij zijn van dezelfde grond,’ zegt de schrijver over de schilder. Van dezelfde grond, en als artiest ook van hetzelfde ras: Claus' wilde niet schilderen; hij moest schilderen. Zijn kunst was als een kreet, spontaan weergalmend in een echo van 't geziene en gevoelde.’Ga naar eindnoot6 Bijna in dezelfde bewoordingen spreekt Buysse over zijn eigen werk, dat ontstaat ‘zoals ik zou een kreet slaken, natuurlijk en onwillekeurig, omdat ik 't op een gegeven ogenblik aldus in mij gevoelde.’Ga naar eindnoot7 Hoe goed Buysse vertrouwd is geraakt met Claus' manier van observeren en hoe direct de twee vrienden elkaar aanvoelen, illustreert de passus in Buysses gepubliceerde herinneringen aan Claus waar hij vertelt over zijn reacties op een lentelandschap dat de schilder hem voor het eerst liet zien. Of hij kon raden wanneer het doek geschilderd was, vroeg Claus. ‘Ik denk... zo ongeveer 3 mei, aarzelde ik. - 5 mei! jubelde hij. - Ruik je er de lente in? - Ja. - Hoor je er ook iets in? - Ja... ja! riep ik op besliste toon. - Wat? - De koekoek... de koekoek... die roept dat het gaat regenen! zei ik. Hij kwam naar mij toe en greep mijn beide handen. Hij had tranen van emotie in de ogen.’Ga naar eindnoot8 |
|