| |
| |
| |
Epreuves d'artistes:
negen Vlaamse grafici geboren na 1968
Patrick Auwelaert & Geert Swaenepoel
In onderstaande bijdrage brengen wij negen Vlaamse grafici bij elkaar die op het ogenblik van verschijnen van dit themanummer maximum veertig jaar oud zijn. Waarom die kunstmatige opdeling? Ten eerste, omdat je ergens een grens moet trekken als je binnen een beperkt aantal pagina's een stand van zaken wil weergeven van de hedendaagse Vlaamse drukgrafiek. Ten tweede, omdat het werk van gevestigde namen reeds eerder via afzonderlijke publicaties aan een ruimer publiek voorgesteld werd. Gerenommeerde Vlaamse grafici als Luc Hoenraet, Roger Wittevrongel. Enk De Kramer, Ingrid Ledent, Emiel Hoorne en vele anderen: eenieder die iet of wat met de Vlaamse drukgrafiek begaan is, kent hun werk. Dat in tegenstelling tot het werk van tal van jongere grafici, over wie merkwaardig genoeg vaak veel minder geschreven wordt, al laten de kwaliteit van hun werk en de prijzen die ze in de wacht sleepten het tegendeel vermoeden. Vandaar ook de opzet van dit themanummer, waarin we de nadruk willen leggen op jong grafisch talent, zonder daarom de verdiensten van de oudere generatie uit het oog te verliezen. Veel van die ‘oudere’ grafici spelen trouwens alleen al een rol in dit themanummer in die zin dat ze docent waren of zijn van deze jongere garde.
Van elk van de hiernavolgende kunstenaars drukken wij één werk af dat representatief is voor waar zij momenteel mee bezig zijn. We drukken van elke kunstenaar tevens in beknopte vorm de antwoorden af van een vragenlijstje dat wij hen voorlegden.
De vragen: Waar volgde u een opleiding vrije grafiek? Wie waren er uw docenten? Waar stelde u zoal tentoon, zowel solo als in groep? Welke grafische technieken beoefent u en naar welke techniek gaat uw voorkeur uit? Waarom? Hoe zou u uw werk karakteriseren? Vindt u dat grafiek voldoende aan bod komt in de hedendaagse Vlaamse kunstwereld?
Om de levendigheid van het geheel te vergroten,
■ Mieke Cappaert, Zonder titel, collagrafie/gemengde techniek, 30 × 18 cm, oplage 1/1, 2007
[Foto: Mieke Cappaert]
gaven wij er de voorkeur aan om, waar mogelijk, de kunstenaars bij het beantwoorden van de vragen zoveel mogelijk zelf aan het woord te laten.
Tot slot nog vermelden dat de rangorde van de kunstenaars alfabetisch is en dus niet onze persoonlijke voorkeur weergeeft.
| |
Mieke Cappaert (Sint-Niklaas, 1980)
OPLEIDING: Sint-Lucas Hogeschool voor Wetenschap en Kunst, Gent (1998-2002). DOCENTEN: Bernadette Schockaert, Micheline Beddeleem, Isabelle Vandenabeele, Peter Van Gheluwe, Nicole Halsberghe. TENTOONSTELLINGEN: O.a. ‘Jeunes graveurs flamands’, De Markten, Brussel (2003); ‘11de Biënnale Hedendaagse Kunst in Vlaanderen’, Kasteel van Poeke, Aalter (2003); Galerij Jan Colle, Gent (2005, met Jean Decoster); ‘Joris Olyslaegers Grafiekprijs’, Frans Masereel Centrum, Kasterlee (2006); Academie voor Beeldende Kunsten Aalst (2007, met Karel Wouters). TECHNIEKEN: ‘Ik heb me vooral toegelegd op de collagrafie. Hierbij bewerk ik mijn plaat met acrylpasta's om reliëf en textuur te bekomen. Door deze techniek krijgt mijn werk een vrij picturale uitstraling. Bovendien zijn mijn afdrukken meestal een combinatie van hoogdruk en diepdruk, waardoor er een zekere gelaagdheid ontstaat. Soms ga ik de afdruk nadien nog bewerken met etsinkten, acrylverven of potloden. Door deze kleine toevoegingen probeer ik bepaalde delen van mijn werk te accentueren.’ MIJN WERK: ‘Ik ben gefascineerd door het “landschap” in de ruime betekenis van het woord. Zelfs een klein deeltje van een object krijgt voor mij het karakter van een landschap. Ik vind het boeiend om voorwerpen of kleine details weer te geven op een zodanige manier dat ze een monumentaal karakter krijgen. Deze beelden zijn echter gewoon uitvergrotingen van de werkelijkheid, maar naar mijn gevoel krijgen ze de uitstraling van verstilde landschappen. Hoewel ik vaak met herhalingen werk, ben ik toch steeds op zoek naar subtiliteit en sereniteit.’ GRAFIEK: ‘De aandacht voor vrije grafiek blijft nog steeds beperkt. Eigenlijk bevinden we ons in een vicieuze cirkel: voor vele mensen blijft grafiek een beetje de grote
onbekende. Men denkt hoogstens aan archaïsche technieken en beseft niet dat de evolutie in de grafiek nooit stil heeft gestaan, noch op beeldend vlak, noch op technisch vlak. Door de onbekendheid met het medium grafiek is er ook weinig interesse en animo
| |
| |
■ Nick Ervinck, GNI_S_WT_181_FEB2006, C-print mounted on pvc, 70 × 50 cm. oplage 15/15, 2006
[Foto: Nick Ervinck]
om er meer aandacht aan te besteden vanuit de kunstwereld.’ CONTACT: Wellingstraat 5, 9000 Gent, T: 09 225 07 32, gsm: 0495 43 41 90, E: cappaert_mieke@hotmail.com
| |
Nick Ervinck (Roeselare, 1981)
OPLEIDING: Geen opleiding vrije grafiek. Hogeschool Gent, departement Academie: 3D en mixed media (1999-2003). DOCENTEN: Zelfstudie 3D. TENTOONSTELLINGEN: Talloze groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland. Solo: o.a. ‘Unlimited #8:The Young Ones’, Art Concern, Kortrijk (2004, met Pieter Bauters); Galerie Koraalberg, Antwerpen (2005); De Brakke Grond, Amsterdam (2006); Paparazzi, Den Haag (2007); Galerie Hermann & Wagner, Berlijn (2007). TECHNIEKEN: ‘Ik maak o.a. computerprints en computerwerktekeningen die op een bepaalde manier als de opvolger van de klassieke grafische technieken kunnen worden beschouwd. Hiervoor gebruik ik specifieke grafische software en 3D-software. Ik ben met deze software beginnen werken toen ik een installatie wilde maken waarvoor ik de ruimte niet had. En 3D-software was op dat vlak ideaal om een ruimtelijke studie op te zetten. Van daaruit zijn o.a. mijn computerprints gegroeid.’ MIJN WERK: ‘Mijn werk is een uitdeinend archief van beelden en vormen waarin ik zoek naar een intense wisselwerking
■ Harry Laureys, Konijn op jacht, droge naaldets, 20 × 20 cm, oplage 12/12, 2006
[Foto: Harry Laureys]
tussen virtuele constructies en handgemaakte sculpturen. Mijn digitale prints bieden zowel een doorkijk naar een digitale wereld als naar een andere realiteit. Elk werk is een drager van informatie en genereert een gelaagdheid aan betekenissen, een wisselwerking tussen vorm en intellectuele referenties, soms begeleid door een subtiel knipoogje. Puttend uit het persoonlijke en kunsthistorische geheugen, ontrafel, herschrijf en herdefinieer ik permanent de ervaring van de realiteit waarin we leven in een steeds vernieuwende beeldtaal.’ GRAFIEK: ‘Grafiek als medium wordt net als keramiek nog steeds als een buitenbeentje beschouwd in de hedendaagse beeldende kunst. Hoewel België bijzondere grafiekcollecties kent, zie je ze zelden nog tentoongesteld. Ik weet niet of daar veel aan te veranderen valt. Het is nu eenmaal zo dat er periodes zijn waarin sommige media meer aandacht krijgen
| |
| |
dan andere. Misschien komt de belangstelling voor “klassieke” grafische technieken ooit nog terug, maar daartegenover staat dat de gigantische mogelijkheden die “computergrafiek” bieden op termijn wel eens de balans zouden kunnen doen overhellen in het voordeel van het laatste, vooral omdat de meeste studenten vandaag vertrouwder zijn met de computer dan met de klassieke grafische technieken.’ CONTACT: Amersveldestraat 80, 8610 Kortemark, gsm: 0486 53 84 75, E: info@nickervinck. com, web: www.nickervinck.com
| |
Harry Laureys (Wilrijk, 1972)
OPLEIDING: Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen (1994-1998). TENTOONSTELLINGEN: Sinds 1997 groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland. Solo in Schaffen-Diest en Antwerpen. TECHNIEKEN: Veelgebruikte technieken in mijn werk zijn blinddruk, diepdruk en zeefdruk. Ook het digitale aspect komt dikwijls in mijn werk voor. Ik vind het niet belangrijk om te vertrekken vanuit een bepaalde techniek, wel om te werken vanuit een zeker idee en daar de meest geschikte techniek of oplossing voor te zoeken. Gedurende het werkproces kan de gebruikte techniek van mijn werk veranderen. Zo kan een ets bijvoorbeeld evolueren naar een serie van 12 verschillende, digitaal bewerkte beelden. MIJN WERK: ‘Veelvoorkomende thema's zijn diversiteit, identiteit, onverschilligheid en eenzaamheid, alsook de absurditeit van hoe deze thema's vaak benaderd worden in onze maatschappij. Ik wil de mensen ertoe bewegen om clichés te doorbreken.’ GRAFIEK: ‘In de artistieke grafische sector wordt er op 2 verschillende niveaus gewerkt. Kunstenaars die onder meer grafisch werk maken, komen wel degelijk aan de bak in de galerie- en museumwereld. Maar zij die alleen met grafiek bezig zijn, komen amper aan bod, tenzij dan in galeries die uitsluitend grafiek brengen. Ik denk dat dit komt omdat veel grafici zich te veel afschermen binnen de eigen sector en omdat het traditionele en ambachtelijke karakter van grafiek de weg naar de musea soms bemoeilijkt. Daarnaast denk ik dat er voor drukgrafiek een specifiek publiek bestaat.’ CONTACT: Gillis Verdonckstraat 8, 2610 Wilrijk, T: 03 830 66 26, gsm: 0486 61 70 99, E: harry. laureys@skynet.be, web: www.harrylaureys.be
| |
Christophe Meul (Sint-Niklaas, 1974)
OPLEIDING: Karel de Grote Hogeschool, Antwerpen (1995-1999). DOCENTEN: Veerle Rooms, Jan Vandeweghe, Dirk Vander Eecken, Dirk D'Hooghe. TENTOONSTELLINGEN: Tal van persoonlijke tentoonstellingen en groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland. TECHNIEKEN: 1) ‘Digitale fotografische technieken. Ik gebruik nog steeds de klassieke grafische technieken, maar uiteindelijk digitaliseer ik alles en wordt het eindresultaat een gicléeprint of een werk in mixed media. De grafische ondertoon is wel steeds aanwezig in mijn werk, of het nu om foto's, video's of digitale prints gaat. Mijn werk is trouwens niet “techniekgevoelig”, d.w.z. ik druk me uit via grafiek, video, fotografie en tekenkunst al naargelang het me uitkomt. 2) De gicléeprint is een digitale print, maar met pigmentinkt (UV-bestendig) en op zuurvrij papier - museumkwaliteit. De gicléeprint is voor het digitale drukken wat de platinadruk is voor de fotografie. 3) De nieuwe digitale technieken bieden me de kans meer bezig te zijn met experimenteren en dieper op de inhoud in te gaan. Klassieke grafische technieken zijn zeer tijdrovend qua voorbereiding. Als je digitaal werkt, is er meer tijd voor het creatieve proces. Dat neemt niet weg dat ik het meditatieve
■ Christophe Meul, Dysfunctional Rhythm of Time, gicléeprint, 80 × 60 cm, oplage 3/3, 2007
[Foto: Christophe Meul]
proces van de klassieke grafische technieken nog regelmatig beoefen.’ MIJN WERK: ‘Ik werk onder de noemer Frequentator, een pseudoniem als je wil. Het is een fictief cultuurinstituut dat de samenleving bestudeert en analyseert. Een ruimte voor subprojecten die zich niet noodzakelijk beperken tot het kunstmilieu. In mijn werk denk ik vaak na over hedendaagse en toekomstige beschavingen en hun samenlevingsproces, en stel me daar uiteenlopende vragen bij. Ik bied geen oplossingen aan in mijn werk, veroordeel niets of niemand. Ik tracht alleen maar te tonen wat leeft in de darmen van de samenleving, die in toenemende mate een technologisch karakter aanneemt. Frequentator fungeert als een doorgeefluik of een vergrootglas.’ GRAFIEK: ‘Grafiek op zich wordt soms nog in het vakje “seriegrafie” geplaatst en daarom als “minder artistiek” bestempeld. Maar wat is nog pure grafiek? Ikzelf maak gebruik van een uiteenlopend scala van nieuwe technieken - niet enkel grafische - die net door hun combinatie kunnen leiden tot een interessantere beeldtaal. Nieuwe technieken verdringen niet de oude technieken maar vullen die juist aan en kunnen voor een meerwaarde in het werk zorgen.’ CONTACT: Oost-eindeken 58a, 9190 Stekene, gsm: 0476 70 40 59, E: meul.christophe@telenet.be, web: www.frequentator.be
| |
| |
| |
Sofie Nagels (Brecht, 1975)
OPLEIDING: Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen (1994-1998); UWCN Newport, Art, Media & Design, Carleon, UK (2001); Centro Internacional de Arte Gráfico Contemporaneo, Santa Cruz de Tenerife, Spanje (2002). DOCENTEN: Ruperto Urzua, Ingrid Ledent, Bart d'Eyckermans, Paul Seawright. TENTOONSTELLINGEN: Solo in o.a. Niel, Turnhout, Dilbeek, Antwerpen en Hoogstraten. Tal van groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland. TECHNIEKEN: Hoogdruk, litho, fotografie, digitale grafiek. ‘Mijn voorkeur gaat uit naar het fotografische procedé. De combinatie van de hedendaagse digitale technieken en het typische karakter van werken in hout of steen komt volgens mij in die techniek het best tot zijn recht.’ MIJN WERK: ‘Mijn herinneringen en het gevoelsmatig herkenbare leiden bij mij steeds tot een soort van individueel onderzoek naar hoe ik iets beleef en naar wat dit met mij doet. Ook het banale, soms ludieke van de dagdagelijkse, sociale realiteit brengen suggestieve beelden in mezelf naar boven. Nu eens zijn ze eenvoudig en subtiel, dan weer vertellend - een verhaal in beeld, maar altijd suggestief, zodat er interpretatieruimte voor de kijker overblijft.’
■ Sofie Nagels, me garden, D-print op aluminium (origineel in kleur), 100 × 80 cm, oplage 10/10, 2007
[Foto: Sofie Nagels]
■ Bart Prinsen, Fargo, litho (origineel in kleur), 180 × 80 cm, oplage 5/5, 2005
[Foto: Bart Prinsen]
GRAFIEK: ‘In het algemeen worden zowel fotografie als grafiek ten onrechte niet als volwaardige uitingen van beeldende kunst aanzien. In tegenstelling tot vroeger zijn beide media er echter op vooruitgegaan. Vooral fotografie neemt in het hedendaagse kunstveld een steeds belangrijker positie in. Maar toch blijft er een barrière bestaan, zowel naar galeries als naar het “grote publiek” toe. Beide media worden nog steeds als “te klassiek” beschouwd.’ CONTACT: Steenweg op Rijkevorsel 1, 2330 Merksplas, gsm: 0472 39 57 80, E: sofienagels@telenet.be, web: www.sofienagels.be
| |
Bart Prinsen (Mortsel, 1969)
OPLEIDING: Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen (1992-1995); RHoK Academie voor Beeldende Kunsten Etterbeek (1996-2001). DOCENTEN: Ingrid Ledent, Jan Smitz, Rudolf Broulim. TENTOONSTELLINGEN: Persoonlijke tentoonstellingen en groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland, o.a. in Spanje, Polen, Zweden, Duitsland, Zwitserland en de V.S. TECHNIEKEN: ‘Voornamelijk lithografie. Werken op steen heeft iets magisch en biedt heel veel mogelijkheden. Ik hou van de materie, het karakter en de directe manier van werken. Voor fotografische toepassingen gebruik ik dan weer offset in combinatie met litho.’ MIJN WERK: ‘Mijn tekeningen en grafisch werk zijn een soort van visuele associaties, sterk verbonden met het moment van de creatie. Ze komen vaak op korte tijd tot stand. Ze staan in relatie met mijn driedimensionaal en fotografisch werk en zijn doorspekt met kleine, specifieke dingen uit mijn omgeving. Daarnaast zijn ze een visuele verwerking van tastbare en niet-tastbare indrukken, ontdaan van elke logica en chronologie.’ GRAFIEK: ‘De reden waarom grafiek volgens mij vandaag minder aan bod komt, is omdat het beeld dikwijls ondergeschikt is aan de techniek en niet meer in relatie staat met een hedendaagse vormgeving. De vormgeving bij grafiek is vaak te technisch gebonden. Nieuwere media bieden soms een verrassender beeld, weg van de gekende paden.’ CONTACT: Schotensteenweg 259, 2100 Deurne, T: 03 326 76 12, E: bartprinsen@antwerpen.be
| |
| |
■ Roeland Tweelinckx, Cansel, 2 zeefdrukken van foto's op doek en een lino op rijstpapier (het beeld is op zich uitgesneden en op de muur geplakt), oplage 1/1, 2007
[Foto: Roeland Tweelinckx]
| |
Roeland Tweelinckx (Duffel, 1970)
OPLEIDING: Gemeentelijke Academie voor Schone Kunsten, Kontich (Deeltijds Kunstonderwijs); Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen; Centro Municipal de
■ Isabelle Vandenabeele, houtsnede uit Voorspel van een gebroken liefde van Geert De Cockere, uitgeverij De Eenhoorn, Wielsbeke, 2007
[Foto: Isabelle Vandenabeele]
Artes Graficas, Santa Cruz de Tenerife, Spanje; Universitario Santo Tomás de Aquino, Santa Cruz de Tenerife, Spanje. DOCENTEN: Peter Bosteels, Ruperto Urzua, Ingrid Ledent. TENTOONSTELLINGEN: Solo in o.a. CC Luchtbal, Antwerpen; 't Arsenaal, Mechelen; Galerie S&S, Antwerpen. Groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland, o.a. in Rusland, Canada en Zwitserland. TECHNIEKEN: ‘Hoogdruk was en is mijn eerste liefde. Het is een moeilijke en zeer onderschatte techniek. Daarnaast komen ook zeefdruk en digitale prints steeds meer aan bod in mijn werk.’ MIJN WERK: ‘Ik ben in de eerste plaats een kunstenaar die beelden maakt. Of een beeld nu gedrukt, geschilderd of met een fototoestel gemaakt is, doet er voor mij niet toe. Het is wat de toeschouwer te zien krijgt dat voor mij van tel is. En als daarbij grafische technieken komen kijken, dan is het voor mij grafiek. Omdat ik vaak foto's gebruik in mijn grafisch werk, balanceert het op de grens grafiek/niet-grafiek. Ik combineer trouwens steeds meer technieken, waardoor het uiteindelijke beeld een andere dimensie krijgt. Ik doe dit niet zozeer om tot een abstract beeld te komen, als wel om te onderzoeken hoe ver ik met beelden kan gaan zonder dat ze aan kracht en betekenis inboeten. Mijn uiteindelijke bedoeling is om de kijker op het verkeerde been te zetten en hem te laten nadenken over “het beeld.”’ GRAFIEK: ‘Grafiek komt niet echt aan bod in de hedendaagse Vlaamse kunstwereld. Grafiek is deels ontstaan uit de nood om reproducties van schilderijen te maken, en ik vrees dat het “grote publiek” daar vandaag nog steeds zo tegenaan kijkt. Dan is het aan de grafici om daar wat aan te doen.’ CONTACT: Antwerpsesteenweg 103, 2550 Kontich, gsm: 0486 96 80 10, E: roeland.tweelinckx@telenet.be, web: www.roelandtweelinckx.be
| |
Isabelle Vandenabeele (Blankenberge, 1972)
OPLEIDING: Functionele grafiek: Sint-Lucas Hogeschool voor Wetenschap en Kunst, Gent (1990-1994). Vrije grafiek: Sint-Lucas Hogeschool voor Wetenschap en Kunst, Gent (1994-1997). DOCENTEN: Nicole Halsberghe, Peter Van Gheluwe, Roland Dewinter. TENTOONSTELLINGEN: Tal van tentoonstellingen in binnen- en buitenland, w.o. Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland, Portugal, Slovakije, Zwitserland en Duitsland. TECHNIEKEN: ‘De laatste jaren houd ik mij vooral bezig met hoogdruk, nl. houtsnede. Ik koos voor de houtsnede omdat ik het enerzijds een uitdaging vind om met een beperkt en vlak kleurenpalet een werk op
| |
| |
■ Chris Van der Veken, Zonder titel, aquatint, 63 × 46 cm, oplage 3/3, 2006
[Foto: Chris Van der Veken]
te bouwen, en anderzijds omdat ik vind dat deze techniek mijn tekeningen meer kracht geeft. Maar eigenlijk gaat het mij niet zozeer om de techniek op zich, als wel om het plezier om mijn tekening uit dit materiaal te krijgen, en ook wel om het karakter van het materiaal. Maar daarnaast werken ook andere grafische technieken en materialen erg inspirerend, en bieden ze mij nieuwe mogelijkheden binnen mijn beeldtaal.’ MIJN WERK: ‘Ik werk meestal vanuit een opdracht om illustraties te maken voor magazines, affiches, et cetera. Maar de grootste uitdaging is toch telkens een boek te maken. Meestal krijg ik dan een thema of een verhaal aangereikt, maar soms kies ik er zelf een. Het boeit mij om in een boek vanuit het gegeven verhaal mijn eigen verhaal te kunnen vertellen, een eigen wereld te scheppen. Het mag wel geen maakwerk zijn: ik moet er mijn ei in kwijt kunnen. De ene keer lukt dat al beter dan de andere keer.’ GRAFIEK: ‘Ik heb de indruk dat er vanuit de wereld van de beeldende kunst belangstelling is voor grafiek. Er zijn toch veel kunstenaars en illustratoren die er gebruik van maken. Al is het wel opvallend dat in sommige boekwinkels en bibliotheken werken over en met grafiek nog vaak gerangschikt staan “naast” beeldende kunst.’
CONTACT: Wezestraat 30a, 8850 Ardooie,
T: 051 74 86 98,
E: isabelle.vandenabeele@skynet.be
| |
Chris Van der Veken (Turnhout, 1969)
OPLEIDING: Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen (1991-1995). DOCENTEN: Hugo Besard, Bart d'Eyckermans, Ingrid Ledent, Jan Smitz, Peter Bosteels, Ruperto Urzua. TENTOONSTELLINGEN: Deelname aan tal van groepstentoonstellingen. TECHNIEKEN: Ets, houtsnede, litho, zeefdruk en monoprint. ‘Allen voor hun specifieke eigenschappen en toepassingen. Het liefst gebruik ik ze door, met en in elkaar, maar meestal kom ik uiteindelijk terug uit bij mijn basis: het etsen. En dan wel om de ragfijne, trefzekere, zuivere lijnen. Bovendien heb ik er onlangs opnieuw de aquatint in herontdekt, waarbij je je beeld kan opdelen in eenvoudig gitzwart en puur wit. Mooie, egale, sobere vlakken in alle kleurnuances of grijstonen. Daarnaast wekken ook het fotografisch etsen en de polymeerfilm mijn belangstelling.’ MIJN WERK: ‘Mijn werk gaat over mensen, vrienden, de wereld. Geborgenheid. Het gevoel ergens bij te horen. Vergankelijkheid, uiterlijke schijn, een portret als masker. Moeder en kind, familie, broers of zussen. De drang naar communicatie, twijfel en negatie. Ik maak beelden die balanceren tussen realisme en abstractie. Dat vertaalt zich in een spontaan en grafisch patroon van lijnen, krassen, krabbels, kattebellen, kleurvlekjes en spatten van zuur. Daarnaast zoek ik naar gestileerde, sobere, eenvoudige vormen die je terug naar de essentie brengen.’ GRAFIEK: ‘Het mooie aan de graficus vind ik zijn bescheidenheid, vooral in zijn manier van werken. De graficus is niet (of te weinig) met “grote kunst” bezig. Hij begeeft zich in de marge. Als alchemist is hij “bezig” met iets zonder het letterlijk te zien. Pas wanneer hij het afdrukt, ziet hij de afbeelding: een openbaring of confrontatie. En dan verdwijnt het snel in een map om het aan het daglicht te onttrekken. Grafiek heeft iets van verzamelaars. Iets om te koesteren en bij te houden. Iets intiems en fragiels.’
CONTACT: Groenstraat 68, 2140 Borgerhout, T: 03 235 18 02, gsm: 0495 25 18 02, E: chrisvdveken@skynet.be
|
|