Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 56
(2007)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 3]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
William Blake, een biografische schets van een lang miskend genie
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
LiedHoe heerlijk zwierf ik van veld naar veld
En proefde geheel de trots van de zomer
Totdat ik, de prins der liefde, zag
Die in de zonnige stralen gleed
Hij bracht mij lelies voor mijn haar
En blozende rozen voor mijn voorhoofd
Hij leidde mij door zijn mooie tuinen
Waar al zijn gouden genoegens groeiden
Mijn vleugels waren met zoete meidauw
bevochtigd
En Phoebus verwarmde mijn luidruchtige
woede
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 4]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hij ving mij in zijn zijden net
En sloot mij op in zijn gouden kooi
Hij houdt ervan te zitten en mijn gezang te
horen
Hij lacht dan, vermaakt zich en speelt met mij
Dan strekt hij mijn gouden vleugel
En bespot mijn vrijheidsverlies.Ga naar eindnoot8
De publicatie van Poetical Sketches werd gefinancierd door John Flaxman (1755-1826) en het Londense domineesechtpaar Mathew, wiens artistieke salon Blake gedurende korte tijd frequenteerde.Ga naar eindnoot9 Zijn roep om erkenning - ‘Honour & Genius is all I ask, // And I ask the Gods no more’ - werd enkel gehoord door dit selecte gezelschap van professionele en semi-professionele kunstenaars en kreeg geen weerklank bij het brede publiek, in de eerste plaats omdat de auteur zelf niet de minste ruchtbaarheid aan zijn poëzie wenste te geven.Ga naar eindnoot10 In 1784 nam Blakes carrière een nieuwe wending: hij verliet de Royal Academy en opende samen met de graveur James Parker (1757-1805), die hij had leren kennen in het atelier van Basire, een prentenwinkel. Blake had grootse plannen voor hun onderneming die, zoals hij suggereerde in An Island in
All Regions are One,
circa 1788, gedrukt circa 1795. Huntington Library, San Marino, California
Titelpagina van Original Stories from Real Life van Mary Wollstonecraft, tweede uitgave in 1791, geïllustreerd door William Blake, Jackson Library.
the Moon (ca. 1784-1785), het verspreidingspunt zou worden voor zijn door hemzelf geschreven, geïllustreerde en uitgegeven geschriften. Maar nog voor een adequaat etsprocédé was ontwikkeld, ging de vennootschap bankroet. Blake zette evenwel zijn werk voort tot hij er in 1788 slaagde de reliëfetsen van de essays There's no Natural Religion (I), There's no Natural Religion (II) en All Religions are One te vervaardigen. Toen vanaf 1789 elke afdruk door hemzelf of zijn echtgenote, Catherine Sophia Boucher (1762-1831), met de hand werd ingekleurd, had Blake de volledige productie van zijn teksten, van het schrijven tot de publicatie ervan, in handen. Bovendien zorgde hij ook voor de (zeer beperkte) verspreiding van zijn werk.Ga naar eindnoot11 Zoals veel van zijn tijdgenoten schaarde Blake zich vol enthousiasme achter de principes van de Amerikaanse en Franse Revolutie, en geloofde hij in de kracht van deze immense verzetsgolf om het oude bestel omver te werpen. ‘A Tyrant is the Worst disease & the Cause of all others’ en het verdrijven van de onderdrukkers - de staatskerk, de vorst, politici, industriëlen - zou de burgerlijke vrijheid garanderen.Ga naar eindnoot12 Op de drukbezochte wekelijkse reünies bij de Londense boek- en prentenuitgever Joseph Johnson (1738-1809) trof Blake gelijkgezinde progressieve denkers als Thomas Paine (1737-1809), Joseph Priestley (1733-1804), William Godwin (1756-1836) en zijn vrouw Mary Wollstonecraft (1759-1797).Ga naar eindnoot13 Tegelijkertijd brachten deze politieke en ideologische contacten extra graveeropdrachten met zich mee: op verzoek van Johnson illustreerde Blake onder meer Wollstonecrafts Original Stories from Real Life (1791) en John Gabriel Stedmans Narrative of a Five Years' Expedition against the Revolted Negroes of Surinam (1791-1793). Ook Blakes eigen, literaire werk kende binnen deze radicale kringen een toenemende belangstelling, hoewel de uitgave en verspreiding ervan aanzienlijk werden bemoeilijkt door de zware tuchtmaatregelen die werden genomen tegen het publiek maken van subversief gedachtegoed.Ga naar eindnoot14 Blake bleef
The Marriage of Heaven and Hell, ca 1790. Pierpont Morgan Library, New York. Copy F.
niettemin zijn mateloze drang naar vrijheid koesteren en vertolken: in het in de hoogdagen van de Franse Revolutie geschreven Marriage of Heaven and Hell (1790-1793), het enige prozawerk in Blakes oeuvre, laakte hij de toen heersende waarden en normen; en de profetische Visions of the Daughters of Albion (1793), America: A Prophesy (1793), The Book of Urizen (1794) en The Song of Los (1795) gaven uitdrukking aan zijn grote bezorgdheid over de slaafse verknechting van de menselijke autonomie. Hoewel deze periode de meest creatieve en lucratieve uit Blakes carrière was, bleef een grote doorbraak uit. Een spaaklopende distributie eerder dan de inhoud van zijn werk, was volgens Blake hiervan de oorzaak: Spreekwoordelijk zijn de armoede en de anonimiteit waarin de kunstenaar - de dichter, de musicus - zijn werk verricht. Dit is nooit de schuld van het publiek geweest. Het kwam doordat de bevlogen artiest niet over middelen beschikte om bekendheid te geven aan de werken waarin hij zijn hele ziel en zaligheid had gelegd. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 5]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zelfs Milton en Shakespeare konden hun eigen werk niet publiceren. [...] Met zijn verbeeldingskracht trok meneer Blake al op jonge leeftijd de aandacht van vooraanstaande en welgestelde burgers. Met hun steun is hij herhaaldelijk in staat geweest aan het publiek werk voor te leggen dat - hij schrikt er niet voor terug om dit te zeggen - even groots en belangrijk is als de voortbrengselen van welk tijdperk en land dan ook: [...]Ga naar eindnoot15 Het debacle van de revolutie, waarbij de verheven idealen van vrijheid, gelijkheid en broederschap plaats moesten ruimen voor vreselijke moordpartijen en volkomen willekeur, eindigend in een brutale dictatuur, deed Blakes politieke geestdrift en betrokkenheid tanen. Voortaan zocht hij zijn heil in het vroegste christendom: hij voelde zich sterk verbonden met de oudtestamentische profeten-zieners die hem waren voorgegaan in de strijd tegen de sociale onderdrukking, en hij werd uitermate geboeid door het voorbeeld van Jezus als een vrij man, zonder vooroordelen en met een eindeloos vertrouwen in de mensheid.Ga naar eindnoot16 Ook de werken van de theosofische mysticus Böhme en de historicus Jacob Bryant (1715-1804), en de Schots-Keltische gezangen van Ossian, geschreven door James Macpherson (1736-1796) oefenden in deze periode een sterke invloed op hem uit, en inspireerden hem tot het ontwikkelen van een persoonlijke mythologie en religie; een spirituele zoektocht die Blake met zijn publiek deelde: En liepen die voeten in oude tijden
Over de groene bergen van Engeland?
En was het heilige Lam Gods
Te zien op Engelands plezierige weiden?
En scheen het Goddelijk Gelaat
Over onze mistige heuvels?
En werd Jeruzalem hier gebouwd
Tussen deze donkere Satanische
Fabrieken?
Breng mij mijn Boog van vurig goud
Breng mij mijn Pijlen van verlangen
Breng mij mijn Speer: Oh ontvouwde
wolken!
Breng mij mijn Zegekar van vuur
Ik zal niet ophouden met Mentaal
Vechten
Noch zal mijn Zwaard slapen in mijn
hand
Tot wij Jeruzalem hebben gebouwd
In Engelands groene en plezierige Land
‘Ware het gehele volk des Heren profeten.’ Numeri 11:29Ga naar eindnoot17
Titelpagina The Ancient of Days uit Europe a Prophecy, 1794.
Glasgow University Library. Copy B. De latere poëzie van Blake evoceert vaak het beeld van een getormenteerde en bezeten dichter. De rauwheid van deze verzen is echter deels te verklaren vanuit de barre levensomstandigheden van de kunstenaar: Blake had in 1803 Felpham, waar hij drie jaar lang aan de slag was geweest als graveur, achter zich gelaten en was teruggekeerd naar de hoofdstad, waar hij geheel berooid en sociaal geïsoleerd leefde.Ga naar eindnoot18 Hoewel hij inmiddels heel wat illusies armer was geworden, bleef hij zich hardnekkig verzetten tegen de fundamentele onvrijheid van de mens: When this Verse was first dictated to me, I consider'd a Monotonous Cadence, like that used by Milton & Shakespeare & all writers of English blank Verse, derived from the modern bondage of Rhyming, to be a necessary and indispensable part of Verse. But I soon found that in the mouth of the true Orator such monotony was not only awkward, but as much a bondage as rhyme itself. I therefore have produced a variety in every line, both of cadences & number of syllables.Ga naar eindnoot19 Blake hield vanaf het midden van de jaren 1790 op met het uitbrengen van zijn gedichten. Hij had alle hoop op waardering laten varen, want ‘The Enquiry in England is not whether a Man has Talents & Genius, But whether he is Passive & Polite & a Virtuous Ass & obedient to Noblemen's Opinions in Art & Science. If he is, he is a Good Man. If Not, he must be Starved.’Ga naar eindnoot20 Ook zijn schilderkunst bood geen onmiddellijke voldoening. Pas toen hij in 1818 de aandacht trok van The Ancients, een broederschap van jonge, veelbelovende kunstenaars, zoals Samuel Palmer, Francis Oliver Finch (1802-1862), Frederick Tatham (1805-1878), en Welby Sherman (fl. 1827-1836), die zich profileerden als zijn discipelen, kreeg hij enige erkenning. Zijn laatste artistieke verwezenlijkingen waren de tekeningen en gravures voor Dantes Divina Commedia (1824-1827) en de eenentwintig illustraties die hij maakte voor The Book of Job (1826). Toen Blake op 12 augustus 1827 in Londen stierf, was hij reeds in de vergetelheid geraakt.Ga naar eindnoot21 Volgens de dichter Robert Southey (1774-1843) vloeide zijn onbekendheid in niet onbelangrijke mate voort uit de gebrekkige verspreiding van zijn werken, en was zijn onbemind zijn het rechtstreekse gevolg van zijn excentrieke gedrag: I have nothing of Blake's, but his designs for Blair's Grave, which were published with the poem. His still stranger designs for his own compositions in verse were
The Song of Los, plaat 8.
The British Museum, London. Copy A | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 6]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jerusalem The Emanation of The Giant Albion, plaat 1.
Yale Center for British Art, New Haven, Conn. Copy E. not ready for sale when I saw him, nor did I ever hear that they were so. Much as he is to be admired, he was at that time so evidently insane, that the predominant feeling in conversing with him, or even looking at him, could only be sorrow and compassion.Ga naar eindnoot22 Southey schoof Blake terzijde als ‘a man of great, but undoubtedly insane genius’.Ga naar eindnoot23 Blakes reputatie als beeldend kunstenaar werd daarenboven overschaduwd door zijn commerciële activiteiten als graveur. Drie jaar na Blakes dood had Allan Cunningham het in Lives of the Most Eminent British Painters (1830) over een zonderling, minzaam maar in zichzelf gekeerd man, die, onbegrepen door contemporaine kunstminnaars, genoodzaakt werd aan de slag te blijven als ambachtsman: [...] he wanted the skill of hand, and fine tact of fancy and taste, to impress upon the offspring of his thoughts that popular shape, which gives such productions immediate circulation. His works were looked coldly on by the world, and were only esteemed by men of poetic minds, and those who were fond of things out of the common way. He earned a little fame, but no money by these speculations, and had to depend for bread on the labours of his graver.Ga naar eindnoot24 Toch liet de schilder het negentiende-eeuwse publiek niet geheel onberoerd. De kunsttentoonstelling die in 1876 in the Burlington Fine Arts Club in Londen werd georganiseerd, getuigde van een toenemende belangstelling voor zijn werk. Blake werd uit de obscuriteit gehaald door Alexander Gilchrist (1828-1861), zijn eerste biograaf. De Life of William Blake. Pictor Ignotus (1863), dat ‘William Blake, the most spiritual of artists, a mystic poet and painter’ in een ander daglicht plaatste, onder meer door hem te ontdoen van het stigma van krankzinnigheid en te wijzen op zijn uitzonderlijk talent als visionair dichter en beeldend kunstenaar, wakkerde de publieke interesse aan en gaf een positieve impuls aan het Blake-onderzoek.Ga naar eindnoot25 Ongetwijfeld geïnspireerd door Gilchrist, publiceerde Algernon Charles Swinburne (1837-1909) in 1868 de eerste kritische studie in boekvorm van Blakes poëzie.
Baardloze figuur
‘The First Book of Urizen’ De eerste editie van zijn literaire werk liet echter nog vijfentwintig jaar op zich wachten.Ga naar eindnoot26 Het duurde tot de tweede helft van de twintigste eeuw voor de kunstenaar werd onthaald als Engelands meest vermaarde dichter sinds Shakespeare en gevierd als een van haar meest begenadigde romantische schilders. De literaire criticus en theoreticus Northrop Frye (1912-1991) versnelde het canoniseringsproces met Fearful Symmetry (1947), een kritische studie waarin de frequentie van metaforen ontleend aan Paradise Lost (1667) en de Bijbel, in Blakes profetische poëzie nader werd toegelicht. Op basis van contemporaine waardecriteria als samenhang en tijdloosheid hielp Frye de schrijver een vaste plaats te veroveren tussen de groten van de Engelse romantiek. De diverse stromingen in de literaire kritiek van de tweede helft van de twintigste eeuw, hoezeer zij ook verschilden in hun benaderingswijze van de kunstenaar, het genie, de ziener of de krankzinnige, bevestigden keer op keer Blakes belang voor de Britse literatuurgeschiedenis.Ga naar eindnoot27 Ook de beeldende kunstenaar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 7]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
was tegen het midden van de eeuw niet meer weg te denken uit de Angelsaksische kunstgeschiedenis: werken van Blake werden ondergebracht in onder meer the British Museum, the British Library, the Tate Gallery, The National Gallery of Art in Washington, en The Yale University Center for British Art. Blake, ooit een ondergewaardeerde ambachtsman en moeilijk toegankelijke schrijver, werd na ongeveer twee eeuwen van stilzwijgen en miskenning opgewaardeerd tot een nationaal en internationaal geroemd cultureel icoon. Blake zelf had alvast nooit gedacht een prominente plaats te zullen krijgen in het pantheon van grote kunstenaars; integendeel: ‘I should be sorry if I had any earthly fame, for whatever natural glory a man has is so much detracted from his spiritual glory. I wish to do nothing for profit. I wish to live for art. I want nothing whatever. I am quite happy.’Ga naar eindnoot28 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Geillustreede Boeken en Bundels van William BlakeGa naar eindnoot29
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bibliografie
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 8]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
‘The terror answerd’ uit ‘America a Prophecy’
|
|