[Foto: Marc Dubois]
In de zijbeuk zijn twee verdiepingen aanbracht, plaats voor kleine exposities met uitzicht op de overdekte marktplaats. Voor de ramen koos Nouvel helder wit glas zonder opdeling. Tegenover de geslotenheid van de deuren zijn de vensteropeningen volledig transparant. In plaats van een gesofistikeerde verlichtingsinfrastructuur bracht Nouvel grote metalen schijven aan om het kunstlicht te integreren. De indirecte verlichting van de ranke spitsbogen versterkt de aanwezige hoogte van 15,50 meter van de voormalige kerkruimte.
Met de hoge deuren wordt een nieuwe ruimtelijke identiteit tot stand gebracht. Deze verticaliteit resulteert in een uitgesproken monumentaliteit. Nouvel verwijst naar het verleden, de dimensies van de deuren van het Baptisterium in Firenze of andere grote kerken. Als architect heeft hij steeds een voeling gehouden met de hedendaagse kunst. Het inbrengen van enorme staalvlakken hebben enige affiniteit met het werk van Richard Serra, de kunstenaar die met enorme staalplaten punctuele ingrepen heeft gemaakt in stedelijke ruimtes en in open landschappen. De extremiteit van beide referentiepolen, de middeleeuwse kathedraalpoorten en de monumentale dimensie van Serra's werk, zijn aanwezig in Nouvels project voor Sarlat.
Met een minimale maar sterke ingreep ontstaat een bijzondere mutatie. Het gaat bij Nouvel niet om het benadrukken van het contrast tussen oud of nieuw, zijn uitgangspunt is het begrip continuïteit. ‘Le danger, pour toutes les villes historiques, c'est le formol..... Ce qui est intéressant c'est que la dimension culturelle d'une ville puisse se poursuivre dans le temps, et accumuler des témoignages liés à sa vie’. Nouvel wil niet het woord rehabilitatie gebruiken, omdat men niet terugkeert naar
[Foto: Marc Dubois]
het oorspronkelijk gebruik. Het is veeleer een project van transformatie, van mutatie om een getuigenis uit het verleden een nieuwe toekomst te geven. Het is een ingreep in een historisch, beschermd monument waarbij de omkeerbaarheid een belangrijke factor is. Zijn inbreng is omkeerbaar omdat men nooit weet wat de volgende bestemming zal zijn van het gebouw. Het is de opdracht van een ontwerper om tactvol om te gaan met elementen uit het verleden en de specificiteit van de bouwplaats zonder daarbij de eventuele toekomstmogelijkheden te hypothekeren.
In 1996 was Nouvel eregast van de Biënnale Interieur in Kortrijk en hij formuleerde zijn attitude als volgt: ‘Être moderne, c'est faire la meilleure utilisation de notre mémoire et prendre le risque de l'invention’. In deze uitspraak synthetiseert hij zijn houding als ontwerper, een geloof waarin het creatieve ligt in een symbiose tussen wat wij reeds eeuwen doorgeven en het onverwachte nieuwe. In Sarlat liet Nouvel op de binnenzijde van de groot deur een tekst van de befaande Franse filosoof Jean Baudrillard aanbrengen:
Noot: publicatie
A.M. Cocula, M. Bénéjeam, M. Genty, e.d., Jean Nouvel, L'église Sainte-Marie de Sarlat, Le Festin, Bordeaux, 2001.
‘L'architecture est un mélange de nostalgie et d'anticipation extrême’.