[nummer 245]
Ter inleiding
Mark Delrue, Patrick Lateur en Jean Luc Meulemeester
De bijdrage van het Christelijk Vlaams Kunstenaarsverbond tot de Vlaamse Kerkdagen '93 is dit themanummer over de christelijke kunst in Vlaanderen sinds 1963: een reflectie over een aantal aspecten van christelijke kunst en een gedeeltelijke inventaris van wat er in de drie decennia sinds Vaticanum II werd gecreëerd.
Met dit themanummer zet Vlaanderen een traditie verder die vanaf de eerste nummers (toen nog West-Vlaanderen) terug te vinden is. Uit de jaren vijftig noteren we o.m. Kerkelijke kunst (nr. 2, 1952, 2), Gewijde kunst (nr. 23, 1955, 5) en Religieuze kunst (29, 1956, 5). De inhoudelijke vernieuwingen en ook de nieuwe vormentaal die door Vaticanum II werden gestimuleerd, gaven in 1968 aanleiding tot een extra-nummer over Hedendaagse religieuze kunst. In de jaren zeventig werd de reflectie en inventarisatie voortgezet met o.m. nummers over De kerkbouw in Vlaanderen nu (nr. 121, 1971, 5), De christelijke kunstenaar in een veranderende wereld (nr. 155, 1976, 6) en Na de beeldenstorm: herleving van de gewijde kunst? (nr. 173, 1979, 6). Sindsdien zijn er in diverse nummers van Vlaanderen nog afzonderlijke bijdragen verschenen rond deze thematiek.
Dit nummer biedt vooreerst een reflectie over mogelijkheden voor christelijke kunst vandaag, verruimt het perspectief tot een aantal belangrijke buitenlandse beeldende kunstenaars en onderzoekt de verhoudingen van de christelijke kunst met de moderne kunstwereld en met de Kerk. De partiële inventaris heeft betrekking op literatuur, film, beeldende kunsten, muziek en sierkunsten. Voor kerkelijke architectuur verwijzen we naar het hoger vermelde nummer 121. Over glasramen in kerkelijke kunst werd gedeeltelijk gehandeld in De glazenierskunst in Vlaanderen (nr. 117, 1971, 1). Beide nummers tekenden de krachtlijnen waarbinnen er in de volgende jaren werd gebouwd en ontworpen.
Dit nummer over christelijke kunst wil een bekentenis zijn van de noodzaak van kunst in de Kerk. Door recente uitspraken kent het C.V.K.V. de bekommernis van een aantal bisschoppen op dit vlak. Initiatieven om christelijk geïnspireerde kunst vanuit een hedendaags Gods-, mens- en wereldbeeld nieuwe kansen te geven, zullen nodig zijn. Het C.V.K.V. wil daarin verantwoordelijkheid helpen dragen.
Detail van de bekende kruisweg van Dan van Severen uit 1984, bewaard in het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst in Oostende. (foto: Brugge, J.L. Meulemeester)