dan het straatniveau. De haalbaarheid ervan is niet zeker, dit in tegenstelling tot de heraanleg van het 30 ha voormalig spoorwegemplacement aan het Zuid. In zijn eerste voorstel sloot het plan van Ito naadloos aan bij het stratenpatroon van de 19de-eeuwse Zuidwijk. In zijn tweede en uitgewerkte versie kiest Ito echter voor parallelle stroken met diverse woontypes, zowel flatgebouwen als individuele rijwoningen. In de meest noordelijke strook kunnen grote commerciële functies zoals een warenhuis of een bioscoop onderdak vinden. De stroken zijn onderling verbonden met een voetgangerscircuit dat onder de gebouwen doorloopt en waarlangs kleine publieke functies zoals een peutertuin of een bibliotheek zijn voorzien.
Toyo Ito's voorstel is een zeer intelligente benadering: hij zoekt eerst naar een kwalitatieve dimensionering van de open groenruimtes en laat zich niet vastpinnen op architectonische beelden. Het vastleggen van een structuur is noodzakelijk vooraleer men overgaat naar de vormgeving. Wel kan men vragen stellen bij het beheer van deze groene zones tussen de stroken.
SadS zit in een stroomversnelling. Ito en Solà-Morales hebben samen met de begeleidingsgroep voortreffelijk werk geleverd. Wie weet hoe in België vaak aan stedebouw wordt gedaan, beseft maar al te goed dat de weg die
SadS heeft afgelegd een unieke prestatie is die maar zelden wordt bereikt. De slaagkansen van
SadS zullen in ruime mate worden bepaald door het stimuleren van het geloof, het bewustzijn dat het bouwen aan een stad ook een collectief intellectueel project is dat het louter financiële investeren overstijgt. Zestig jaar na de utopische, grootschalige voorstellen voor de Linkeroever koos
SadS voor een meer realistische strategie. Bouwen aan een stad vraagt een inzet op lange, zelfs op zeer
Een cultuurpark voor de gedempte zuiderdokken: het ontwerp van Toyo Ito.
Nieuwe Zuid als woonwijk met links de heringerichte kaaien, rechts de ‘Konijnenwei’ als Stadspark Zuid, bovenaan het Cultuurpark Zuiderdokken: het ontwerp van Toyo Ito.
lange termijn. Tijdens het jaar dat Antwerpen culturele hoofdstad is, zullen er maar weinig concrete resultaten aanwijsbaar zijn. Wel kan Antwerpen aan het internationale publiek tonen dat na alle tijdelijke manifestaties zij de moed en de dynamiek wil opbrengen om, zoals andere buitenlandse steden, de stad te herwaarderen als kwalitatieve woonomgeving. De
SadS-projecten vragen een grote collectieve inzet en een bereidheid die de partijpolitieke disputen moeten overstijgen. Het gaat immers om de toekomst van een steeds wijzigend concept waaraan de mens reeds eeuwen werkt: de stad.