Koen Theys, Diana ‘Wij offeren U, Diana, de kelk des heils en spreken uwe onkreukbaarheid uit.’
zeggen over de poëtische exploratie van het beeld of de beeldentaal, en de poëtische evocatie van een mythische figuur. Film is daartoe het meest geschikte medium en video, omwille van zijn plasticiteit en zijn transformatievermogen, een uitstekend hulpmiddel.
Naar zijn eigen woorden hanteert Theys de camera als een fallussymbool; filmen wordt bij hem gelijkgeschakeld met een ‘fallusact’: (af)schieten. Daarover gaat nu precies Diana. Zij is niet alleen de beschermster van het wild, maar ook van het vrouwelijk leven. De bedreiging die uitgaat van mannelijke tegenhangers (jagers, soldaten) en die ontaardt in achtervolging (‘de jacht’) vormt het basisgegeven van Theys' tape. ‘De mannen verkrachten de vrouwen... en de vrouwen vermoorden de verkrachters.’
Het begin van de tape toont ons een naakte (symbool van de vleesgeworden vruchtbaarheid) en boogschietende Diana. Een beeld dat volledig beantwoordt aan de mythische en religieuze voorstelling die we van haar hebben. Onmiddellijk daarna ‘tast’ de camera de gezichten van een aantal jagers af. Deze camerahandeling (bijna in close-up) wordt echter zó tergend langzaam en beklemmend uitgevoerd (je ziet eerder grimassen inplaats van gezichten) en het beeld zodanig ingekleurd met een roodachtige gloed, dat je als het ware aanvoelt dat er iets dreigends of onheilspellends gaat gebeuren. Het militaristisch aandoend tromgeroffel dat steeds aanzwelt versterkt dat gevoel van dreiging nog. De jacht/achtervolging wordt ingezet! Vanaf dat moment maken we kennis met beelden - of tekens in de beelden - die hier voortdurend aan refereren. Treffend zijn de prachtige shots (in slow motion) van Diana's rennende benen en de voetstappen en -afdrukken van de jagers/soldaten. Het dooreen monteren van deze shots maakt overduidelijk de relatie achtervolgde/achtervolgers zichtbaar. Sporadisch duiken religieus geïnspireerde flarden tekst op, waarin Diana's lof bezongen wordt. Fungeren zij als aanmoediging om aan de dreiging, de doodslag te ontsnappen? Theys laat niet na voortdurend sacrale elementen in zijn visuele tekst te integreren. Een van de meest geslaagde shots - ook al omwille van de toegepaste video- en beeldmanipulatietechniek - is de wapperende vlag, waarvan alleen de contouren (een witte lijn) kunnen onderscheiden worden. De lege ruimte binnenin de vlag wordt plotseling opgevuld met een cirkel, waarin een omhooggestoken hand een kelk stevig omklemt. Dit pseudo-heroïsch ‘beeld in het beeld’ tafereel doet zeer kitscherig aan. Samengevat is devotie het fundament waarop Theys zich baseert om in Diana op twee niveaus conflicten en contrasten visueel uit te werken. Enerzijds illustreert hij de conflicten tussen de verschillende
interpretaties die de Diana-mythe rijk is: erotiek, geweld, macht, moord, ritueel... maar ook liefde, vruchtbaarheid, bescherming. Stuk voor stuk begrippen die zich onderling verhouden. Anderzijds brengt hij het conflict tussen realiteit/mythologie versus droom/illusie aan de oppervlakte. Naar het einde toe stuurt Theys deze conflicten naar een escalatie waarvan je verwacht dat ze, eens op haar hoogtepunt, een ‘oplossing’ of ‘verklaring’ biedt voor de Diana-mythe. Die drang naar escalatie wordt in een paar scènes uiterst suggestief weergegeven door het tonen van oorlogstaferelen (vechtende soldaten, loopgraven, ontploffende projectielen...). Deze beelden worden ondergedompeld in een impressionant, bijna apocalyptisch licht- en kleurenbad. Het weerkerend in en over elkaar laten vloeien van deze taferelen geeft het ritme van de oorlogswaanzin aan. De escalatie biedt echter geen oplossing. Met de laatste scène keert ook de rust weer. De in een wit gewaad gestoken Diana staat roerloos, in de hand van haar opgeheven arm houdt ze (alweer) een kelk vast. Wie niet goed oplet ontgaat het dat dit helemaal geen statisch beeld is. Na een tijdje begint de hand langzaam te roteren, tot de kelk volledig leeggelopen is. Het slot van dit schoksgewijs gefilmd gebaar laat Theys samenvallen met een ultieme video-artistieke truuk: het ontregelen van het beeld, zodat Diana's silhouet heen en weer begint te slingeren om uiteindelijk in het niets op te lossen. Met het ontwijken van een al te gemakkelijke deus ex machina ingreep op het allerlaatste moment heeft hij de Diana-mythe, dus ook de verbeelding en de droom, volledig intact en ongeschonden willen houden. Een gelukkige optie, want lenen mythes zich wel tot ‘verklaringen’ of erger nog: ‘oplossingen’?
Stephan Degreef