Piet Janssens: Narrenwereld, detail.
grafici wel wilden, toen de fotografie nog niet bestond. Meer en meer zoekt Janssens naar de eenvoudigste vorm in zijn meestal symbolisch getinte produkten. Al meer en meer ook wendt hij zich tot de klein- en zelfs tot de gelegenheidsgrafiek b.v. in zijn kalenders, nieuwjaarswensen en ex-librissen, waarmee hij los staat van de traditie, door een gans persoonlijke en sobere uitdrukking. Een van zijn kalenders op het thema van Don Quichote is een treffende illustratie van zijn grote mogelijkheden en van zijn sterke persoonlijkheid. Het is een uiting van wat onze moderne grafieker wil en vermag. Bij deze gave kunst, die steeds geschraagd is door de symboliek, krijgen we dan op de koop toe nog een geut milde humor als toemaat. Janssens vindt overal zijn onderwerpen, doch hij schijnt wel een voorliefde te hebben voor dieren. En in dit verband vermelden we o.a. zijn talrijke variaties op de driehoekige uilefiguur die, zoals zoveel andere dierfiguren, uitgroeit tot een symbool van vrede of vrijheid. Lijntjes, lange lijnen, stippeltechnieken, verlenen hem voor zijn grafisch werk de brede vleugelslag. En, als hij van de natuur houdt, dan wordt het, met zijn mentaliteit, toch geen braaf ‘plaatje’, maar eerder een ‘zinnebeeld’, evengoed als de zon die er als een handtekening boven staat. Piet Janssens kan ook bogen op een indrukwekkende reeks prijzen. Ik vermeld o.m.: Prijs Baron de Brouwer '59; Onderscheiding van het Internationaal Ex-libriskongres te Parijs '62; Onderscheiding in de 3e en de 4e Biënnale te Malborg, Polen. We wensen deze kunstenaar, met zijn liefde voor de zuivere lijn en het zuivere vlak, ‘waarmee men niet liegen kan’, nog een heerlijke artistieke toekomst!
Jos van Rooy