liefde jegens haar en besef van haren nimmer uitgeputten rijkdom. Wij hebben al de schriften van Parker niet gelezen; die wij kennen hebben naar 't ons voorkomt niet veel dat eigenlijk nieuw wag heeten, maar veel oorspronkelijks in de opvatting, voorstelling en zamenvoeging van het bekende, waardoor men wordt uitgelokt om hem te volgen en ook daar nog van hem leert waar men niet instemt met de slotsommen van zijn onderzoek.
‘De godsdienst, - men lette op deze algemeene uitdrukking. Trouwens, Parker handelt eerst over de godsdienst in het algemeen, over het godsdienstig bewustzijn in den mensch en de wijzen waarop het zich openbaart, gelijk mede over de bronnen van het godsdienstig gevoel, waarbij ook rationalisme en supranaturalisme ter sprake komen. De voorstelling van het laatste gaat aan het gewone euvel des rationalisme mank: eenzijdigheid en daardoor onbillijkheid, waarop hij niet nalaat opmerkzaam te maken in eene aanteekening, gelijk over het geheel zijne aanteekeningen, spreken ze al niet zelden den schrijver tegen, de waarde des werks zeer verhoogen. Eerst na deze algemeene beschouwingen komt Parker tot het christendom, en heeft hij in de twee eerste boeken van zijn geschrift gehandeld over het godsdienstig bewustzijn in het algemeen, en over de betrekking van hetzelve tot God, - het derde handelt over de betrekking van het godsdienstig gevoel tot Jezus van Nazareth, of eene beschouwing van het christendom (ook hier wordt de hoogst eenzijdige schrijver door den hoogst schranderen vertaler menigmalen teregt gewezen); het vierde over de betrekking van het godsdienstig beginsel tot het grootste der boeken, of eene beschouwing van den bijbel; het vijfde over de betrekking tusschen het godsdienstig beginsel en de grootste van alle menschelijke instellingen, of eene beschouwing van de kerk, ook in hare verschillende afdeelingen, waarbij het natuurlijk niet aan eene krachtige apologie voor het renitarisme ontbreekt.
Wij gaven het reeds te kennen: dit geschrift heeft naar onze overtuiging hooge waarde voor hen die zelven wenschen te onderzoeken op het punt van de godsdienst in het algemeen en de christelijke in het bijzonder. Doch voorzeker zal niemand der zoodanigen blijven staan bij hetgeen Parker hem geeft. Wij houden het er dan ook voor, dat deze de eerste zou zijn om dit te ontraden.
Van denzelfden schrijver zijn ook Gebeden, door E.J.P.