ouderdom. Men wane evenwel niet, dat de ware Grecs zich van scheefgesneden, bijzonder gemerkte of op eenige andere wijze vervalschte speelkaarten bedienen. Dit alles behoort tot de kindschheid der kunst, en de ware meesters in die kunst wachten zich wel, tot zulke middelen, die zoo ligt verdenking en gevaar kunnen aanbrengen, hunne toevlugt te nemen. De echte, in zijne kunst wèl ervarene Gree speelt alle soort van kaartspel, dat hem voorgeslagen wordt, whist, boston, taroc, bouillotte, en het is hem ook onverschillig, met welke kaarten hij speelt. Hij heeft eene menigte andere hulpmiddelen te zijner beschikking, van welke hij, waar de gelegenheid zulks medebrengt, met uitnemende behendigheid gebruik weet te maken. Zie hier slechts één voorbeeld uit vele. Een Grec waagt zich nimmer in een speelgezelschap, zonder door eenen medehelper verzeld te zijn. Neemt nu de een aan de speeltafel plaats, zoo plaatst zich een ander, met wien hij in verstandhouding is, op eene ongedwongene wijs aan de zijde van zijn' tegenspeler, om diens spel te kunnen nagaan, hetzij dan dat hij op de hand van dezen wedt, of niet. Vier letters van het alphabet vormen de geheele geheime boeventaal der Grecs; I beteekent schoppen, L klaveren, M harten en V ruiten. Is de valsche speler in verlegenheid, en twijfelt hij, welke kleur hij moet uitspelen, zoo werpt hem zijn makker eenige volkomen onschuldig schijnende woorden toe, die hem door de letter, waarmede zij beginnen, aanduiden, welke kleur hij spelen moet. Is het, bij voorbeeld, zaak voor hem, harten te spelen, zoo behoeft zijn makker hem slechts het onbeduidende woord Monsieur toe te roepen. De woorden: Vous jouez beteekenen ruiten en schoppen, enz. enz. Het is ligt te begrijpen, hoe gevaarlijk deze geheime spraak voor de overige spelers worden kan; en evenwel is dit slechts een van de duizend
kunstgrepen, welke de Grecs aan de speeltafel bezigen.