moeijelijker, op denzelfden dag over dezelfde zaak te spreken. Ter voorbereiding tot het houden des H. Avondmaals moest deze zamenkomst tevens dienen. Hij bepaalde dus zijne hoorders bij de leere wegens de regtvaardiging door het geloof, zonder de werken der wet, als de groote leuze der Hervormers, naar Rom. III:28. Dit Christelijk beginsel, waarvan de Hervorming uitging, wordt I. voorgesteld als een zegen; en dan volgt II. de verpligting, om 1. in deze belijdenis, wegens de regtvaardigmaking des geloofs, zonder de werken der wet, te blijven volharden, 2. de belijdenis steeds in den geest der Confessie te blijven bevatten, maar tevens de H. Schrift ook verder te onderzoeken, en daardoor de belijdenis, al voortgaande, toe te lichten, en 3. de belijdenis ook te versieren en helpen aanbevelen onder de menschen door eenen deugdzamen wandel. Verder wordt III. van de behandelde stof een toepasselijk gebruik gemaakt ter voorbereiding tot het H. Avondmaal. Dank, geloofsversterking, en zucht naar reine geregtigheid voor God, zijn de punten, welke hier voorkomen. Betrekkelijk dit laatste drukt de Eerw. zimmerman zich, bl. 87, aldus uit: ‘Vergeving van zonden en geregtigheid voor God, door het geloof beide te verkrijgen, moeten wij dus ook altijd, naar den wenk der Confessie, met elkander verbinden, of wij zullen, met de laatste, ook de eerste ras weder kwijt zijn; en het wordt eene eeuwige dobbering tusschen vergeving van zonden en nieuwe zonden.’
Wij kunnen ons zeer wel vereenigen met den geest, die in beide feestredenen heerscht. De stijl der laatste is, naar ons oordeel, niet overal de regte kanselstijl; doch, daar ieder zijn' eigen' toon en stemleiding heeft, zal dit bij het uitspreken minder gehinderd hebben. Ook de gebeden zijn er bijgevoegd, en hierover verheugen wij ons. Moge de uitgave aan het doel beantwoorden, en ook de herhaalde lezing, onder Gods zegen, iets toebrengen, om de Hervorming steeds op den regten prijs te doen stellen!