verschil van denkwijs een vrij hevig geschil, dat een denkbeeld van den invloed der door meening ontstokene hartstogten, zelfs in de prille jeugd der Christelijke Kerk, geeft.
Een woeste hoop Joden komt de hut en al het eigendom van elizabeth verbranden. De Romeinsche Hoofdman, die de roovers komt verdrijven, is ook een discipel des Heeren, en laat haar en lea, door eenige Christen-soldaten, naar Pella brengen.
Lea, die door het opvangen van eenen slag, die op elizabeth gemunt was, inwendig eenigzins gekwetst was, komt dus, min of meer ongesteld, in Pella aan. Zij worden door de Diakonessen ontvangen, en door eene voorname en rijke onder dezelve in huis genomen. Schets van de scherpere scheiding tusschen heidensche en Joodsche Christenen. Lea ontvangt den doop in de Jordaan, en alle, bij deze gelegenheid gebruikelijke, plegtigheden worden beschreven, gelijk iets later de liefdemaaltijden. Lea overlijdt kort na haren doop.
Zonder de waarde van dit werkje in het minste te kort te doen, mogen wij echter niet nalaten openhartig te belijden, dat ons de toon des werks wat te mystiek is. Wij kunnen het niet goedkeuren, wanneer er zoo veel, bijna alles met het gevoel gedaan wordt. Dat dit ook bij de eerste Christenen niet het alleen of voornamelijk ware was, dat er zoo veel van het gevoel der genade enz. gesproken werd, (want dit is 't eigenlijk, wat wij niet goedkeuren) blijkt genoeg daaruit, dat de hatelijkheden, door verschil in denkwijs ontstaan, er niet door wegvielen; gelijk hier uitdrukkelijk gemeld wordt, dat in eene godsdienstige vergadering ‘de naam van paulus met angstvallige zorg gemeden, en hij, wanneer men er niet om heen kon hem uit te spreken, met wederzin de afvallige der wet genoemd werd.’ - ‘Ook de martelaars uit de heidensche Christenen gedacht men niet; en, wanneer men de Leeraars uit de besnijdenis prees, werd er evenwel van justinus en andere uitstekende mannen, die eenmaal Heidenen geweest waren, geen gewag gemaakt. Daarentegen ging men