kundige opmerkingen bragt. Maar zij, die zich afzonderden, gingen meer achteruit dan voorwaarts.
Eerst na de verstrooijing van het menschelijk geslacht vinden wij den grondslag gelegd van een, eigenlijk gezegd, Koningrijk. Nimrod maakte zich verdienstelijk bij zijne tijdgenooten, en won door zijne dapperheid hunnen eerbied en hunne erkentelijkheid, waarvan het nog niet bewezen is, dat hij misbruik gemaakt hebbe. - Wijders gewaagt de H. oorkonde van de eerste beginselen des Assyrischen rijks. Aangaande Assur is alles onzeker; en de Grieksche schrijvers zijn, met hunne verzieringen aangaande de pracht van het Assyrisch rijk, de ontrouwste gidsen.
Het menschdom had velerlei kundigheden uit de oude wereld overgehouden; echter hebben wij in allen opzigte slechts aan kleine beginsels te denken. Hoe meer van 't middelpunt echter verwijderd, hoe meer achteruitgegaan in beschaving; schoon klimaat enz. onderscheid veroorzaakte. De volken deelden elkander ook kundigheden en ondeugden mede.
De Godsdienst bleef nog zinnelijk, gelijk de taal des verhaals genoegzaam aanwijst, en ontaardde in dit tijdvak reeds bij sommigen in afgoderij. Bij eenigen werd het voorouderlijk onderwijs vergeten. Anderen bemoeiden zich met zulke dingen 't meest, die wel het verstand oefenden, maar niet het hart vormden. Bij eenigen nam ruwheid en wellust de overhand; dan, met dat al, bleef er nog schaduw van den ouden Godsdienst over. Maar voor hen, die achteruit gingen in beschaving, was, bij 't aanschouwen van het groote en ontzettende, waarvan de oorzaak onbekend was, de overgang tot het geloof aan hoogere wezens, schoon minder dan de opperste God, natuurlijk. Men vergoodde verdienstelijke menschen, en eerde de afgestorvenen ook uit vrees. De schoonheid der sterren leidde tot derzelver aanbidding. De taal dier eeuwen bragt misvatting voort; te meer, daar zij met persoonsverbeeldingen vervuld was. Eindelijk werden, bij gebrek van