geen hij in het Voorberigt voor het thans aangekondigde Werkje las. ‘De geschiedenis zelve (van jozef) toch is zoo rijk, levert zoo veel stof tot vorming van het verstand en hart der jeugd op, dat twee Werkjes van denzelsden aard over die geschiedenis met zeer veel nut naast elkander kunnen bestaan en gebruikt worden. Elk Schrijver toch (dus gaat men voort) gaat zijnen bijzonderen, hem eigenen, gang, beschouwt deze en gene stukken van het verhaal weer uit een verschillend oogpunt, trekt er weer andere Zedelessen uit en heeft eene onderscheidene manier van behandeling, terwijl verscheidenheid toch steeds in het algemeen, en bijzonderlijk aan de jeugd behaagt.’ Meer dan voldoende zijn deze redenen voor de Nederduitsche uitgave van het geschrift van Dr. gittermann, het welk Rec. niet twijselt, of het zal, zoo tot hoisselijk als tot school gebruik, nevens dat van wijlen den Heere
hulshoff, met vrucht worden ingevoerd.
De wijze van behandeling is deze. Onder een dertigtal Afdeelingen worden jozefs lotgevallen, bij wijze van uitbreiding en hier en daar met ophelderingen doormengd, in een' bevalligen stijl verhaald, en uit die verhalen zedelijke gevolgen, zoo voor het verstand als voor het hart afgeleid. Zoo als het boekje openvalt, diene het volgende ter proeve. Uit de afdeeling, getiteld: terugkomst der negen Broeders (uit Egypte) bij hunnen Vader, worden deze gevolgen afgeleid: ‘De Broeders van Jozef vreezen, als dieven aangeklaagd te zullen worden, schoon zij het niet waren. Zoo moet gij ook, lieve Kinderen! voor uwe Ouders en voor uwen goeden naam bezorgd zijn, en zorgvuldig alles trachten te vermijden, waardoor gij de goede gedachten uwer Ouders en van anderen omtrent u zoudt kunnen verliezen. Wacht u derhalve zelfs voor den schijn van het kwaad. Want de wijze Koning Salomon zegt: Ver boven rijkdom is een goede naam verkieslijk, Geliefd te zijn van elk, ver boven goud en zil. ver, enz. Maar is de schijn eens tegen u, en zegt uw geweten u, dat gij onschuldig zijt, zoo laat uwe zaak gerust aan God over, die vroeg of