kingen, zo bestempeld, aangaan, zy kenmerken niet genoegzaam het Erslyk Stelzel. Het zyn slegts zaaken van den tweeden rang van het Erflyk Stelzel, en zy vervallen van zelf als dat Stelzel van Regeering geen recht van bestaan heeft.’
Dit te bewyzen is 's Vryheidminnenden Schryvers hoofdtaak. Hier toe onderzoekt hy de Beginzelen. - En onderstaat voorts aan te toonen, dat de Erflyke Regeering geen recht heeft om te bestaan, dat men ze op geen beginzel van recht kan invoeren, en dat ze zelfs eene schending van alle beginzelen is. - Ten anderen, dat de Regeering door Verkiezing en by Vertegenwoordiging, of de Vertegenwoordigende Regeering, haaren oorsprong afleidt van de natuurlyke en eeuwige Rechten der Menschen.
Wy kunnen hem, in het betoog dier Stellingen, niet van stap tot stap volgen, en houden ons verzekerd, dat de Minnaars zyner Stellingen, met greetigheid, zich dit kleine Werkje zullen aanschaffen.
Byzonder breed, naar de uitgestrektheid der Verhandelinge, is de Schryver om de Algemeenheid van het Stemregt te verdeedigen tegen de veelvuldige uitsluitingen daaromtrent gemaakt. Zyn yvervuur gloeit als hy dat Menschenregt verdeedigt; de Leezers moeten, de Verhandeling zelve leezende, in dien zelfden yvergloed ontstooken worden. Mensch! wie gy moogt weezen, zo gy eerlyk zyt, paine is de Verdeediger uwer Regten!
Wy kunnen, egter, dit Werkje niet uit de hand leggen, zonder eenige Aanmerkingen over de Middelen om de Vryheid te behouden, die 'er het slot van uitmaaken, mede te deelen. - Aanmerkingen, met eene grootere maate van bedaardheid te neder gesteld, dan het vuur des Schryvers hem doorgaans toelaat, en die de overweegende nadenking onzer Medevaderlanderen vorderen, bovenal in het tegenwoordig Tydsgewrichte.
‘Het is,’ zo spreekt paine, ‘niet genoeg de Vryheid in te voeren; het is ook belangryk dat men die weet te handhaaven.
In de eerste plaats is het noodzaaklyk de middelen, geschikt om de Overheersching te verdryven, ter voorbereiding van het invoeren der Vryheid, te onderscheiden van de middelen, geschikt om de Vryheid te handhaaven, wanneer zy gevestigd is.
De middelen, waar van men zich in het eerste ge-