onzer harten rusten; zoo is het natuurlyk, dat die waerheden en leerstellingen, welken regtstreeks naer deze verëdeling, en byzonder naer de verbetering en zuivering des gemoeds heenleiden, voor de opregte aenbidders van God, de voornaemste, de schatbaerste zyn, welker bewaring en verbreiding hun het naest aen 't harte ligt.’
De Heer weiland, vervolgens, eenige algemeen erkende waarheden, als tot het bovengemelde doelwit regelrecht aanleidelyk, hebbende opgenoemd, vervolgt aldus: ‘Leeringen daerentegen, welken in 't geheel geenen, of slegts eenen geringen, invloed op de welvaert der menschen hebben: - geloofsbegrippen, welken op een ydel vermoeden gegrond zyn, en aen geduurige twyfeling en verschillende uitleggingen onderworpen blyven: - zaken, welken, of op zig zelven onverschillig, of voor den geest der menschen onnavorschlyk, of ten minste niet klaer, niet duidelyk en verstaenbaer genoeg geopenbaerd zyn: - zegt my onpartydig, verdienen deze leeringen even zoo zeer als de eerstgenoemde, dat men daer voor yvere, stryde, op derzelver afwyzing of aenneming hardnekkiglyk aendringe? Het is (dus gaat hy voort) ongetwyfeld geoorloofd, dat hy, die lust, gelegenheid en bekwaemheid daertoe heeft, zig met derzelver onderzoeking en nasporing bezig houde. Maer nimmer mogen wy dezelven in gelyken rang stellen met de genoemde grondwaerheden der menschlyke gelukzaligheid; en althands nimmer een' ander', om verschil van denkwyze in dit opzigt, met eenige verachting behandelen.’ -
- ‘Noch twistzucht,’ (gelyk de Eerw. weiland zich elders uitdrukt) ‘noch lastering, noch veroordeeling, noch gewelddadigheid, noch vervolging, zyn de wapens, waermede God en Godsdienst verdedigd willen worden. De Godsdienst beoogt en bevordert alleen het wezenlyke best der menschen; hy kan derhalve geene middelen veroorloven, waerdoor onrust, verdeeldheid, verwoesting en ellende, aengerigt worden. Het yveren is goed, wanneer het in 't goede, of ten beste der menschheid, geschiedt. En zal de waerheid ter bevorderinge van 's menschen gelukzaligheid strekken, dan moet zy ook door het verstand gekend, en hare heilzame werkingen moeten door het hart gevoeld en ondervonden worden.’