Vaderlandsche letteroefeningen. Jaargang 1791
(1791)– [tijdschrift] Vaderlandsche Letteroefeningen– AuteursrechtvrijVerslag van het leeven en de schriften des eerw. Richard Price, D.D.L.L.D. Lid van de Koninglyke Societeit, en van de Americaansche Philosophische Societeiten te Boston, en te Philadelphia.(Uit het Engelsch.)
(Vervolg en Slot van bl. 438.)
In den Jaare MDCCLVIII, tradt Dr. price eerst, als een Godgeleerd en Zedekundig Schryver, te voorschyn, met de uitgave van A Review of the principal Questions | |
[pagina 466]
| |
and Difficulties in Morals; particularly those relating te the Original of our Ideas of Virtue, its Nature, Fundation Reference to the Deity, Obligation, Subject-matter, and Sanctions, 8vo.Ga naar voetnoot(*). - In dit Werk heeft hy zich met uitsteekende bekwaamheid bevlytigd, om de Weetenschap der Zedekunde op eenen onwankelbaaren grondslag te bouwen. ‘'t Geen hy ten aanziene van dit onderwerp gezegd heeft,’ betuigt een zeer bevoegd Oordeelaar, over dusdanige Naaspeuringen, ‘zal altoos hoog geschat worden, als een der sterkste poogingen van de menschlyke Reden, ten voordeele van het Stelzel door hem omhelsd, als een ryke schatkamer van dierbaar onderrigt, en als verdienende geplaatst te worden onder de voornaamste voortbrengzels van deeze soortGa naar voetnoot(†). - Wy mogen 'er byvoegen, dat niets gunstiger kan weezen tot de ontdekking der waarheid, en gevolglyk, waardiger ter naavolging, dan de groote vlyt, met welken de Schryver betoont zyn onderwerp doordagt te hebben, en die zedige, opregte zielsgesteltenisse, welke doorstraalt in elk gedeelte van dit gewigtig onderzoek. In den Jaare MDCCLXVII, kwamen van hem uit: Four Disertations. 1. On Providence. 2. On Prayer. 3. On the Reasons for expecting that virtuous Men shal meet after Death, in a State of Happines. 4. On the Importance of Christianity, the Nature of Historical Evidence, and Miracles. - De eerste deezer Verhandelingen toont, op de volkomenste en voldingendste wyze, den vasten en onomstootelyken grond, waarop de Leer der Voorzienigheid gevestigd is. Men zegt misschien niet te veel, wanneer men beweert, dat 'er geen Werk over dit onderwerp, in 't Engelsch, gevonden wordt, 't welk het zelve met zo veel juistheid en naauwkeurigheid behandelt. In de daad, het is niet wel mogelyk voor een bevoegd Leezer, deeze Verhandeling met aandagt te leezen, zonder bevestigd te worden in de overtuiging van de groote waarheid, die de Schryver zoekt te beweeren. Duidelykheid en sterkte van bewysredenen maaken de eenige verdiensten niet uit. Door dit geheele stuk heen, blykt het, dat hy een diepgaand gevoel heeft van Godsdienstige | |
[pagina 467]
| |
Waarheden; hy schryft als iemand, die derzelver gewigt niet alleen bezeft, maar ook hartlyk wenscht, dat zyne Leezers 'er van doordrongen worden. - In de tweede deezer Verhandelingen wordt de groote Pligt des Gebeds, en de gewigtige voordeelen, daaraan verknogt, op eene redelyke en klaare wyze opgehelderd en opengelegd. De twee volgende Verhandelingen verdienen even zeer de aandagt. Met één woord, 'er zyn weinige Werken, waarin Wysbegeerte en Godsvrugt zulk eene gelukkige vereeniging gevormd hebben, als in deeze uitsteekende Verhandelingen. - Eenigen tyd naa dat dezelve het licht zagen, was de Heer hume op een middagmaaltyd, by wylen den Heer millar, Boekverkooper, met Dr. price; Dr. adams, de eerste die de pen opvatte tegen hume's Proeve over de Wonderwerken, en Dr. douglas, de tegenwoordige Bisschop van Carlisle, die kortlings geschreeven hadt The Criterion, or Miracles examined, waren mede van de party, aangelegd op het byzonder verzoek van den Heer hume. In den aanvange, bedankte de Heer hume elk dier Heeren voor de wyze op welke zy tegen hem geschreeven hadden; in het verder beloop hunner gesprekken, op dien dag zeer genoeglyk gesleeten, nam de Heer hume, over de Vierde Verhandeling van Dr. price spreekende, eene gelegenheid waar, om hem in 't byzonder te gemoet te voeren: ‘Myn Heer! gy hebt my door bondige bewyzen gedrongen.’ A Free Discussion of the Doctrines of Materialism and Philosophical Necessity, in a Correspondence between Dr. price and Dr. priestley, 8vo, verscheen in den Jaare MDCCLXXVIII. - Ten opzigte van deeze Briefwisseling merken wy alleen aan, dat, terwyl de twee Vrienden, by het eindigen, bleeken elk by zyn gevoelen te blyven, dezelve een schoon en bykans gadeloos voorbeeld oplevert van die opregtheid en heuschheid, met welke, volgens de vreedzaame beginzels des Christendoms, Godgeleerde Geschillen altoos moesten behandeld worden. Dr. price leverde, in den Jaare MDCCLXXXVII, Sermons on the Christian Doctrine as received by the different Denominations of Christians: to which are added Sermons on the Security and Happiness of a virtuous Course, on the Goodness of God, and on the Resurrection of Lazarus, 8vo. - In de Leerredenen, over de Christlyke Leer, stelt en beweert Dr. price het Ariaansche gevoelen, wegens het Voorbestaan en de Waardigheid van christus, en den | |
[pagina 468]
| |
aart zyner Bedieninge als Zaligmaaker der Waereld, in tegenkanting van het Athanasiaansche, en Calvinistische, aan den eenen, en het Sociniaansche, aan den anderen, kant. Maar het groote stuk, 't geen hy beweerde (en 't welk blykt het hoofdvoorwerp te weezen van deeze Leerredenen,) is, aan te toonen: ‘Dat de Christenen, van alle Aanhangen, hoe zeer zy ook met elkander twisten, of welk eene strydigheid 'er moge schynen in hunne gevoelens plaats te hebben, overeenstemmen in alles wat weezenlyk tot het Christendom behoort, en ten aanziene van al de onderrigting, welke het ten oogmerk heeft, mede te deelen.’ Behalven de Godgeleerde Werken, dns verre opgeteld, gaf Dr. price eenige enkele Sermons uit, als: 1. Britain's Happiness and the proper Improvement of it, 1759. 2. The Nature and the Dignity of the Human Soul, 1766. 3. The Vanity, Misery, and Infamy of Knowledge, without suitable Practice, 1770. 4. A Fast Sermon, on account of the War with America; with remarks on a Passage in the Bishop of London's Sermon on Asch Wednesday, 1779. 5. A Fast Sermon, at Hackney, 1781. 6. The Evidence for a future Period of Improvement in the State of Mankind, and the Means and Duty of promoting it, preached before the Supporters of the New Academical Institution among Protestant Dissenters, 1787. 7. A. Discourse in the Love of our Country, 1789, 4 Nov. delivered at the Old Jewry, to the Society for commemorating the Revolution in Great Britain. In de Staatkundige Rekenkunst gaf Dr. price eerst, in 't Jaar MDCCLXXI, in 't licht, Observations on Reversionary Payments, on Schemes for providing Annuities for WidowsGa naar voetnoot(*). Dit Werk strekte niet alleen tot eer van Dr. price's Verstand, maar tessens van zyne Menschlievendheid. In de naauwkeurigheid zyner berekeningen, in de aandagt welke dezelve opwekten, en de agting welke zy verwierven, was het welvaaren van duizenden betrokken. Veele Plans van Lyfrenten, en Verzekeringen op Leevens, waren, ten dien tyde, in veele plaatzen der Hoofdftad gevormd. Het grootste gedeelte derzelven bewees hy dat bedrieglyk en gevaarlyk waren, gegrond op kwaalyk begreepene en partydige beginzelen, en zwanger van de schadelykste gevolgen. Veelen dier Societeiten werden, ingevolge | |
[pagina 469]
| |
van dit Werk, gesloopt; en andere, oorspronglyk gebouwd op billyke beginselen, kreegen daaruit weezenlyke verbeteringen. Dus trokken van den onvermoeiden en belangloozen arbeid eens weldaadigen Mans, die in zyn kamer zat, en goed deedt, duizenden Familien een onuitspreekelyk groot voordeel: ontelbaare Weduwen en Weezen, die zich zouden hebben laaten verblinden, door de bedrieglyke Plans van Onderstand, werden verlost van die armoede en elende, waartoe zy, in 't vervolg, noodwendig zouden hebben moeten vervallenGa naar voetnoot(*). In 't Jaar MDCCLXXII zag van Dr. price's hand het licht: An Appeal to the Public on the subject of the National Debt, 8vo. Dit Werk zetve hv voort in The State of the Public Debts and Finances, at signing the Preliminery Articles of Peace in January 1783; with a Plan for raising Money by Public Loans, and for redeeming the Public Debts, 8vo. - In deeze Werkjes vestigde hy, met eene buitengewoone maate van vernuft en bekwaamheid, de aandagt der Natie op het groot Staatkundig voorwerp ter vermindering der Nationale Schuld. En het plan, 't welk, voor een geruimen tyd, aangenomen en gevolgd is, tot dit heilzaam werk, verneemt men den oorsprong verschuldigd te zyn aan de diepe kunde, en wyze raadgeevingen, van den recht Vaderlandlievenden Dr. price, wiens tyd, berekeningen en raadgeevingen, altoos gewyd waren aan het algemeen welweezen, zonder de minste belooning, welke ook, of in daadlyk genot, of in vooruitzigtGa naar voetnoot(†). - In den Jaare MDCCLXXX verscheen zyne Essay on the Population of England, from the Revolution to the present TimeGa naar voetnoot(§). De begrippen onzes Schryvers, over het asneemen der Volkrykheid van Engeland, werden bestreeden door Mr. eden, (thans Lord auck- | |
[pagina 470]
| |
land) door Mr. william wales, den Eerw. john howlett, en anderen. Dr. price beschonk de Waereld in den Jaare MDCCLXXVI met zyne Observations on the Nature of Civil Liberty, the Principles of Gouvernment, and the Justice and Policy of the War with America. Dit Stuk werd in 't Jaar MDCCLXXVII gevolgd, door Additional Observations, en in 't Jaar MDCCLXXVIII door een Introduction and Supplement on the Observations on Civil LibertyGa naar voetnoot(*). - Op dit beroemde Werk, 't geen in de meeste Europische Taalen is overgezet, kwamen niet minder dan zestig antwoorden en tegenschriften. Door eenigen werd het streng berispt als harssenschimmig, en strekkende om Regeeringloosheid en wanorde in te voeren. Door anderen werd het opgehemeld, als behelzende de waare Leer der Burgerlyke Vryheid, en de zuiverste Beginzelen van Staatsbestuur. De Stad Londen liet hem den veertienden van Maart MDCCLXXVI eene Dankbetuiging doen voor deeze Uitgave: dewyl hy daarin die beginzels hadt nedergesteld, op welke alleen het Opperst Wetgeevend Gezag van Groot-Brittanje, over de Volkplantingen, regtmaatig en heilzaam kon gehandhaafd worden; en wegens het voordraagen van begrippen, zonder welken het geheel onverschillig moest weezen, wie de Magt in handen hadden, wie nietGa naar voetnoot(†). | |
[pagina 471]
| |
Wy kunnen hier niet onopgemerkt laaten, dat de blydschap, welke Dr. price gevoelde en uitdrukteGa naar voetnoot(*), over de groote Staatsomwenteling in Frankryk, of, met andere woorden, over de Bevryding van vyf-en-twintig millioenen Menschen van het knellend Dwangjuk der Overheersching, hem al het geweld van smaad en verguizing op den hals haalde van een beroemd Redenaar, die, in een zwellend Vertoog, zich een geslaagen Vyand van die Omwenteling betoondeGa naar voetnoot(†). Op deeze mishandeling, nam Dr. price, met die waardigheid, welke altoos een braaf Man boven een onverdienden aanval verheft, geen meer agt, dan dat hy een kort Naschrift deedt plaatzen agter zyn Sermon before the Revolution Society. De indruk, welke die mishandeling natuurlyk in den beginne maakte, was slegts oogenbliklyk. Hy liet het opmaaken van zyn Character over aan zyne veelvuldige Vrienden en Bewonderaaren, en zy waren 'er grootsch op om hem regt te doen. Het Character van Dr. price kan best blyken uit de | |
[pagina 472]
| |
voortreffelyke reeds opgetelde Werken. Aan geen Party gehegt, was hy vuurig, yverig en onvermoeid in het navorschen der Waarheid. De Menschen wys en goed te maaken, was het voorwerp van zyne Godsdienstige Onderzoekingen; een voorwerp 't geen hem ook na ter harte ging in zyne Staatkundige Schriften, en 'er altoos mede gepaard wasGa naar voetnoot(*). De uitbreidingen van algemeene Menschlievenheid zyn in zommige Characters te sterk, om hun toe te laaten dat zy byzondere voorwerpen, om hunne Milddaadigheid aan te betoonen, opzoeken. Dit was het geval niet by Dr. price. Hy was niet alleen liefhebbend by bespiegeling, en in zyne Voorstellingen. Van een middelbaar inkomen hadt hy een vry groot overschot, in welks besteeden hy zich met oordeel milddaadig betoonde. Hy stelde het zich ten regel, een vyfde gedeelte zyner Inkomsten aan Liefdegaven te besteeden. | |
[pagina 473]
| |
De groote Staatkundige Onderwerpen, die Dr. price bezig hielden, konden hem nimmer aftrekken van het vervullen der Pligten zyner Bedieninge. ‘Niemand,’ om hier de woorden van Dr. kippis te gebruiken, ‘kon getrouwer of yveriger zyn in het waarneemen van de Pligten, die op hem rustten als een Christen-Leeraar. Uit dit gezigtpunt beschouwd, was zyn gedrag hoogst voorbeeldlyk. 't Geen hy voor den Predikstoel vervaardigde, was het werk van veel overlegs, diep denken en Godsdienstig gepeins. Als hy den Predikstoel beklom, kunnen woorden naauwlyks toereiken om regt te doen aan de beschryving hoe hy daar verscheen. Dit voordeel ontstondt niet uit eenige vooraf beraamde kunstenaaryen tot het inneemen der gemoederen, maar uit rechtschaape ongemaakte Godsvrugt en Goedheid. Zyne Godsdienstverrigtingen gingen gepaard met eene nederigheid en ernst, die elk welgesteld hart kragtdaadig vermeesterde; zyne Leerredenen waren byzonder leerzaam, verbeterend en belangryk. In de daad, als een Zedeprediker, hadt hy bykans geen wedergade. Daar was eene eenvoudigheid, ernst en klem in zyne Redenvoeringen, welke zyne Toehoorders, de schoonheid en voortreffelykheid der Deugd, aan den eenen, en de afschuwelykheid en haatlykheid der Ondeugd, aan den anderen kant, deeden voelen. Hier door kreeg hy een toeloop, die de allengskens komende belooning was van weezenlyke waarde, en veel begeerlyker dan een wydklinkenden lof, schielyk voortgebragt door het flikkerend behaagelyk uiterlyke: een toeloop allerduurzaamst in zynen aart, en het rustigst en genoeglykst in 't genot.’ Wy hebben, met een zonderling genoegen, deeze plaats uit Dr. kippis Aanspraak by de Begraafenisse, afgeschreeven, die voor een allerbevoegdst Oordeelaar in de waardye van prediken mag gehouden worden. De paalen onzes Werks laaten niet toe breeder uit te weiden over 't verheeven Character des Mans dien wy onzen Leezeren wilden doen kennen. Wy zullen dit Berigt sluiten met eene andere plaats uit die zelfde Aanspraak, welke genoegen moet geeven aan allen, die Dr. price kenden; eene plaats welke niet alleen eenige der beminnelykste trekken van zyn Character opgeeft, maar, op zich zelve, een voorbeeld is van een schoone voordragt. ‘'t Geen Dr. price's Character geheel voltooide, bestondt hierin, dat hy eene verzameling was van de beminnelykste en voortreffelykste | |
[pagina 474]
| |
Deugden. Zyne Godsvrugt was opregt, nederig en vuurig; zyne Ziel zuiver en verheeven; zyne Oogmerken waren belangloos en edel; zyne Zeden zagt en heusch, en, 't geen bovenal in hem uitstak, was zyne ongemaakte EenvoudigheidGa naar voetnoot(*). Deeze straalde door in zyn geheele | |
[pagina 475]
| |
gedrag; deeze trof elk, en verwekte de Liefde en Hoogachting van allen die met hem verkeerden. In listen, kunstenaaryen en vermommingen was hy een volslaagen vreemdeling; zyn uitzigt, zyne taal, stemde altoos overeen met zyne Gevoelens, en die Gevoelens waren bestendig op de zyde van Braafheid en Vryheid, van Menschlievenheid en Goeddaadigheid.’ |
|