onder geplaetst, in 't licht gegeven; waer door men die stukken, te gelyk met derzelver beantwoording, in de voornaemste byzonderheden, onder het oog krygt. In deeze beantwoordende aenmerkingen toont derzelver Opsteller, ten duidelykste, de verregaende onkunde van hun, die deze stukken vervaerdigd hebben, zo ten aenzien van 't geen eigenlyk tot de Rechtzinnigheid al of niet behoort, als met betrekking tot de leerwyze der Leeraren, die zy op 't oog hebben. By deze onkunde vertoont zich in die stukken, naer uitwyzen dezer aentekeningen, alomme een geest van kwaedaertigheid, welke dit Voorstel en Request een des te haetlyker aenzien geeft. Men kan, (de byzondere dryfveren van dit woelen daer latende,) uit het geheele beloop genoegzaem afleiden, dat de nieuwere leerwyze dezer Leeraren aen enige Leden, die aen den ouden prediktrant gewoon en als verslaefd zyn, mishaegt, en dat ze, by gebrek van ene oordeelkundige onderscheiding, in den waen gebragt zyn, dat alles, wat niet op den ouden trant voorgesteld word, tegen de Regtzinnigheid aenloopt. Men heeft meermaels ondervonden, dat de rechtzinnigheid of onrechtzinnigheid der Leeraren beoordeeld wordt, alleen uit de spreekwyzen en de manier van voordragen, zonder dat men acht geeft, op den wezenlyken inhoud der Leere, welke zy prediken. Het komt ons voor, dat dit in dezen grootlyks plaets heeft; en voor 't overige zyn de bezwaren dezer Leden hier te berde gebragt, zo als de Opsteller dezer aenmerkingen doet zien, geenzins van dien aert, dat de beschuldigde Leeraers verdacht gehouden kunnen worden van aen te gaen tegen de door hen bezwoorene leer der Kerke, dat is der Symbolische Boeken, naer welken de Rechtzinnigheid te beoordeelen is.