staefd, de ziel tot dien stand brengt, in welken zy natuurlyk, uit hoofde dier stavinge, in een zeker opzicht, naer Gods wil het hoogste goed begeert, of voor straffe vreest na den dood. Dus verleent dit dan een bewys voor de onstervelykheid; maer het bewys alleen ontleend uit de begeerte der ziele na 't hoogste goed, gaet, zegt hy, niet door, om dat dan alle menschen eeuwig gelukkig moesten worden. Wyders leid hy 'er uit af, dat het geweten ieder mensch natuurlyk eigen is, of dat 's menschen natuur zo gesteld is, dat het verstand door het licht van 't geweten opgehelderd kan worden. En dit brengt hem tot het volgende besluit. ‘'s Menschen natuur is zo gesteld, de gesteldheid van dit heelal is dusdanig, en de orde in de menschlyke maetschappy, en in de stad Gods is van zulk een aert, dat alles te samen loope, om, by de minste onderrichting, in den mensch te wege te brengen, een natuurlyk gebruik van dat geweten; dat is, dat 's menschen ziel, zo in 't betrachten der deugd als ondeugd, hare aendacht vestige, op dien staet, welke haer nae den dood ten deele zal vallen, en dus op de onstervelykheid zelve.’
Op de afhandeling hiervan laet hy nog volgen enige aenmerkingen over de verkeerdheid der redeneer- en handelwyze onzer latere Wysgeren in dit stuk, die, de stervelykheid der ziele bewerende, hunne leering niet bewyzen, maer zich met uitvlugten behelpen, waerdoor ze niet verder dan tot twyfelen komen, terwyl ze ten minste de waerschynlykheid tegen zich hebben; en waer door ze, zich van dien troost beroovende, welke de Leer der Onstervelykheid mede brengt, den weg tot wanhoop inslaen. Voorts beantwoord by de tegenbedenking, nopens den invloed dezer Leere op de Maetschappy, ontleend uit het schadelooze en zelfs nuttige gedrag van ene groote menigte der Leden der Maetschappye, die om dit Leerstuk niet denken, en 'er niets van weten; even als of 'er geen onderscheid ware tusschen onkundige menschen, en zulken, die de Onstervelykheid loochenen. In de verdere ontvouwing hier van legt hy 't 'er op toe, om te toonen, welke denkbeelden en begeerten 'er natuurlyk ook in zodanige menschen zyn, en hoe deze, verwaerloosd zynde, uit eigen aert ten nadeele kunnen overslaen, terwyl ze in tegendeel, door onderwys aengekweekt en opgehelderd, natuurlyk ten nutte der maetschappye kunnen strekken. En dit doet hem ten sterkste aendringen op de noodzaeklykheid ener goede opvoedinge, der openbare