leen één rechtvaerdig man, met naeme Noach. - De rechtvaerdige Rechter verdelgde daerom dit grouwzaem geslacht, door eenen algemeenen watervloed; alleen werdt de gemelde Noach, met zyn huisgezin, gespaerd. In deezen Noach, als den tweeden Stamvader, begivtigde God het menschdom op nieuw, met eene Openbaering. Dan, binnen eenen zeer korten tyd, was de geheele aerde, met afgodery en bygeloof, als geheel overstroomd. Om nu voor te koomen, dat de kennis en de dienst van den eenigen en waeren God niet geheel van de aerde verbannen wierdt, bepaelde de Vader van het menschdom zich, met zyne Openbaeringen, tot den persoon en het geslacht van eenen zeekeren abraham, en wel byzonder tot dat gedeelte van Abrahams geslacht, het welke door isaac, uit jacob, is voortgekoomen, en veelal jooden genaamd word. - Deeze Natie zonderde God, ten tyde van mose, tot een hem byzonder eigen volk, af; aen dat volk alleen maekte hy zyne Openbaeringen, van tyd tot tyd, door onderscheidene Proheeten bekend, en alle andere Natien liet hy aen hunne dwaesheid en godloosheid over. Hieruit is het middagklaer, dat het Joodsche Volk, het voornaemste hoofdonderwerp van de Bybelsche Geschiedenis moest uitmaeken. - De rede nu, waerom God zyne Openbaeringen tot het Joodsche Volk bepaelde, was niet gelegen in de
meerdere waerdigheid van die Natie; maer in die Goddelyke schikking, dat de beloofde Verlosser van het menschdom, uit dat volk, zoude voortkoomen.
Hoe zeer derhalven de Bybelsche verhaelen meerendeels de lotgevallen van het Joodsche Volk betreffen, moet men dezelve evenwel niet als eene Nationaele Geschiedenis van dat volk, maer als eene Geschiedenis der Openbaering, beschouwen.
En hier uit vloeit verder dit gewichtig gevolg voort, dat men de bybelsche geschiedenissen, in derzelver verband en oogmerk, beschouwen moet.
Wanneer men sommige Bybelsche gebeurtenissen slechts afzonderlyk beschouwt, zonder derzelver zamenhang met, en invloed op, het geheel, gade te slaen, ziet men niets, dan eene Familie-of Volksgeschiedenis, in welke veele zaeken, van ongemeen weinig aenbelang, schynen voor te komen.
Maer men moet het geheele beloop der schrivtuurlyke Geschiedverhaalen, in derzelver verband en oogmerk, gaede slaen, dan zal men zich niet alleen verwonderen moe-