De Tweede Ronde. Jaargang 25(2004)– [tijdschrift] Tweede Ronde, De– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 54] [p. 54] Drie gedichten Mayra Verheyen Minnares aan zee Op de rand van paniek - twee voeten paria's, verschoppelingen met de wasbleke glans van bijnadood aliens ver weg van hem die daar maar liggen hem niet dragen, niet sturen, niet willen In paniek maakt hij een kom van zijn handen en kijkt daarin een kloppend hart, kwetsbaar bloeiend - schildknaap buiten de strijd almaar reikend naar de aanraking van de dingen, en ook naar mij die hij, bruter, binnen het net van zijn honger trekt om de vleugelspanning van de troost te beproeven, de spankracht van het hart En wanneer de troost is genuttigd soms als brood en wijn - een geconsacreerde gave - kijken wij het liefst met de ritmeslag van de vleugels nog in ons lijf recht in het gezicht van de handen nooit voldaan, maar verzoend Met ginds het zweet, het brakke eelt van zeevruchten gedoopt in de verjongingsbron: twee paar voeten [pagina 55] [p. 55] Op de terugweg bij vloed loop ik, minnares op gezette tijden, naast mijn voetstappen van toen ik kwam tussen E en B aan Zee onbevangen en weerbarstig zijn ze blijven liggen - een vrouw die in haar ritmische gang van leven, dood, leven zichtbaar wordt, dan ineens niet meer verder kan, een grote stap overslaat - en in dit openspringen kijk ik nu De rode avondzon nestelt zich waar ik uit de kom van mijn lichaam brak en weldra schuimt daar de lustig bijtende golfslag Ogen Ik ga bij je weg, of jij bij mij je zwaait welwillend afgepast ik zwaai terug, meisjes op de gevaarlijke leeftijd hangend over het hoge herenzadel door haar zitvlak geschraagd (jij volgt maar al te graag hoe het zich in beweging zet) ik zwenk mijn zwaaiplaats af, ogen in de rug en niemand die mijn begerigheid kent In plaats van de geharde vrouw die weet waarheen, een teveel aan meisje nog met alle tijd, nog lang niet oud daarom begerend dat uit begerigheid liefde ongekleed dichterbij wil komen - ik, als een kind uit op wat het niet kent en dat dus lokt, zeker dat het genade vindt zolang het zelf maar doorstaat en bidt, bidt [pagina 56] [p. 56] Het gebed, een straffe streling zonder eind ruw bad vol verdrinkingsgevaar en al die tijd de handreiking van jouw goedgunstige oog en de schaduwomtrek van een oog dat met huiver en wellust mijn gretigheid in negatiefdruk beziet - hemelwit bed in koolzwart graf - Wij gaan van liefdeswitte wiegen naar nog zoveel sterfbedden het schaduwoog in ons legt ze stotend naast, op, over elkaar heen bij iedere aanraking halen we schokkend adem, baren en verdrinken - nachtdonker strand, paringsdansskelet uitgebleekt, al het maanlicht ingeschrokt - Het andere oog overziet alles in één groothartig gebaar slaat ons gade als steeds wisselende patronen reikt ons, pasgestorven pasgeborenen, nieuwe verbindingstekens aan - maar nee, al bedrijven wij samen opnieuw de wit-zwarte magie van de dans, ditmaal voor mij geen zwaaiplaats, ik zal niet keren [pagina 57] [p. 57] Onderwaterman Ga ik je achterna of niet - Dappere doelloze slenteraar uit de tijd een ander ruim ingestapt niet gestuwd door het bloed van het denken - van het hoge voorhoofd weg naar een plek in de luwte, in een kom om van daaruit te schouwen Ik ken die blik van onder water het hele spel ontplooit zich daar in rokken van licht, nooit opgetrokken het walst en baltst daar in de leegte van bestaan en niet-bestaan - jouw luisterend oog een resonantiesnaar Maar, onderwaterman hierboven gaat ons narrenschip gaatje tere wrakke jongensbootje zonder stormlat om wanneer het slingert kopjes en borden op tafel vast te houden Jij houdt van illusies, zei je nog maar bedoel je daar of hier waar gister in het donker een vrouw op straat om niets is doodgetrapt - onvermurwbare dromer, jij zou zeker niet zijn doorgelopen Ik ken je blik van mededogen toch zelfs hierboven in onze middelpuntvliedende zotheid, die slingermolen weet jij in het stille midden te blijven - maar waar is ondertussen de losgeraakte rafel van je narrenkap, die schreeuwlelijke gek? Lief, ik ken zijn gespleten blik ook Vorige Volgende