Filmkronyk:
De frou mei it hountsje
Tsjechov forfilmje liket slim to wêzen. As net-Russen it dogge, mislearret it hast altyd. Tsjechov syn forhalen hawwe sa'n aparte sfear en konstruksje, dat allinne in bisibbe kunstner, dy't dit navrante, mankelike geastlike klimaet troch ende troch ken, him hjiroan weagje mei. Party koarte forhalen, dy't fierders wol fan talint tsjûgje, sneuvelje, om't de skriuwer him to krampeftich oan it foarskrift hâldt: ynlieding en sfear, in fornimstige yntrige, dy't de spanning opdriuwe moat en dan it plofeffekt fan in detektive-eftich slot. De yntrigrearre lêzer, dy't ûntspanning socht, glimket om de fordivedaesje, dy't er hawn hat, mar de kritikus yn him leaut net oan dizze duvel-út-indoaske of Deus ex machina oan de ein.
De Russyske master hat gjin forlet fan dizze effekten, hy lost gjin puzzels op, hy bitrapet it libben op ien fan syn biskiedende mominten en hâldt faek midden yn it forhael op, ta argewaesje fan lêzers, dy't perfoarst witte wolle, hoe't it ôfrint. Krekt, omdat it net ‘ôfrint’, grypt de tragyk, dêr't men mei konfrontearre wurdt, jin sterker oan.
De frou mei it hountsje bygelyks, it ivige motyf fan in bûtenhouwelikse leafde. In troude man en in troude frou moetsje elkoarren yn it baeiplak Jalta. Hja ondergeane har hookstrookse leafde as in swiere tragyk, hja wolle der in ein oan meitsje en geane nei hûs: de iene nei har stomforfelende amtner, de oare nei syn aristokratyske, wize frou, mar der is gjin ûntkommen oan. Hja moetsje elkoar kear op kear yn Moskou, it forhael einget mei ien fan dy moetingen.
‘It moat oars wurde, ik haw it gefoel, dat der in stoarm komt, dy't alles weifaget, it kin sa net bliuwe’, seit de man. En de frou: ‘Ik haw it gefoel, dat it slimste noch komme most.’ It safolleste wanhopige ôfskied en dan is 't forhael út, sûnder happy of unhappy ending, it drama giet troch, de lêzer mei foar himsels fierder tinke.
Meitsje fan sa'n forhael, dat men yn tweintich menuten lêst, mar ris in film fan oardel ûre. Alexis Kheifitz hat it dien en it is sa'n wûnder wurden, dat men jin ôffreget hwat better is, it forhael of de film. De binearjende sfear fan it Ruslân fan 1900, de helpleaze minske tusken twa tiden, dy't omdôch op it wûnder wachtet, symbolisearre yn dit lytse persoanlike drama, tilt de regisseur út boppe tiid en omstanrlichheden en makket er ta in algemien minsklik drama, dat yn alle tiden spylje kin en nea ‘út’ is. Mei de soberste middels, sûnder omballingen, tagelyk mei in oant de subtylste détails útwurke entourage. Alexei Batalov en Ya Savvina, dy't resp. de man en de frou spylje, dogge yn greatens foar de regisseur net ûnder.
Stalin is wei, dat fornimt men ek oan de prachtige Russyske films dy't der tsjintwurdich wer komme.