In dichter dy't fan foarlêzen hâldt
Joop Boomsma
Tsead Bruinja, De man dy't rinne moat. Fersen. Utjouwerij Bornmeer, Ljouwert 2001. 59 siden. € 15,90
Begjin ferline jier lies Tsead Bruinja yn Theater Romein yn Ljouwert teksten foar. Yn 'e mande mei Albertina Soepboer. Om bar in stikje. Ik harke mei niget, benammen nei Bruinja: in moaie stim hearde ik, in stim dy't ta sokke foarlêzerij wend is. Jo waarden suver meinommen op it ritme fan de klanken. Om it sa mar ris te sizzen. Wat der lêzen waard, heucht my net mear. Wol dat ik it noflik fûn om der nei te harkjen. In moanne as wat lyn seach ik Bruinja yn in Omrop Fryslân-dokumintêre. In dichter dy't fan foarlêzen hâldt, dy't syn teksten in eigen ritme jout, op de krekte plakken efkes ho hâldt, himsels werhellet, soms mei syn eigen wurden op 'e rin giet. Wer fûn ik dat moai. En wer moast ik tinke oan dy oare performer-dichter: Tsjêbbe Het-tinga. Jo ha ornaris gjin aan wat dy man oan teksten sprekt, wêr't er it oer hat, mar dy stim, dat ritme, dy alliteraasjes en assonânsjes, dy show!
Mar der is in ferskil. As ik de teksten fan Hettinga ûnder eagen krij, dan stiet der poëzij. Dan haw ik syn stim net mear nedich. Dan binne it mei soarch komponearre fersen dy't ik lês. Literatuer dus. Foar 't measte. By Bruinja is dat oars. Syn fersen lykje foar in grut part skreaun te wêzen foar in harkjend publyk. Publyk dat yn rikkerige sealtsjes, faaks mei wat muzyk op de eftergrûn, niget hat oan de act. Of foar in publyk dat yn de krekte stimming brocht wurdt mei lûde, hjoeddeiske muzyk. Publyk yn alle gefallen dat benammen klanken konsumearret. Ek de stim as klank. Diel fan in gehiel.
Sokke fersen hawwe it dreech as jo se opskriuwe. En yn in bondel publisearje. Want dan hawwe jo net mei harkers, mar mei lêzers te krijen. En dy stroffelje oer brike bylden, oer sinnen dy't net ôfmakke wurde of oerrinne yn oare sinnen, oer op it each net-logise ôfbrekkings, oer in oerfloed oan adjektiven. En lêzers stroffelje ek oer printflaters. Benammen as it der in soad binne. In harker harket nei de tekst. In lêzer sjocht, lêst. Lêzers binne kritiser.
By it earste lêzen fan De man dy't rinne moat, Tsead Bruinja syn twadde Frysktalige dichtbondel, skipe ik daalk dat ûnbestimde gefoel fan immen dy't wol lêst, mar net rjocht wit wat er no krekt lêst. Jo fiele oan alles dat jo mei in dichter te krijen hawwe dy't wat te fertellen hat - en mear as ienris yn hiel poëtise taal -, mar it falt net ta en lis oan josels of oan in oar út wat. Nim no (side 12):
sy wennet yn in baarnend hûs
elke stoarm nimt in panne fan it dak
it is kâld har tosken klapperje
bûten betinkt ien nije ferkearsregels
kranten om it liif bûn ûnder de klean
sy rint der út mei in koer fol wask
swarte lekkens swarte tekkens swart
sloop se sjocht de greiden baarne ek
it hat gjin sin en wês bûten
leaver werom nei de muorren
de dânsjende flammen op syn portret
post falt net frege troch de doar hellet
knisterjend de matte net har kat