Oer Jelke, Dr. Bones en Flush
Marga Claus
Jelke Bos, Tinzen oer it libben en oer de dea. Koperative Utjowerij, Boalsert 2001. 80 siden. f 19,50.
Us mem hie it mier oan hûnen. Se skeat yn 'e stress by dy ûnberekkenbere, biterige, smoarge kringen. Us mem wie om sa te sizzen in hûnehater. Sus en ik net. Wy seurden har dan ek de kop gek om in boarterskammeraat. Wy hiene ommers in knots fan in hûs én in tún? Mem hold de poat stiif, dêrom moast Sus in oare strategy betinke. Op in reinige dei yn maart naam se út in nêst mei jongen it alderleafste hûntsje mei datst dy mar betinke koest. Se sette it bistke foar it oanrjocht, by ús mem foar de fuotten.
‘Sjoch, mem,’ sei se wreed, ‘as wy har net ha kinne, fersûpe se dat stumper moarn.’
Us mem ferstive en seach eangstich del op it hierrige gefaltsje. It hûntsje hie twa grutte flewielbrune eagen en kipe har bleu oan. Op dikke, wibelige puppypoatsjes glied se oer it glêde swilk nei mem ta en slikke har foarsichtich it ankel. Doe gie se op 'e kont sitten, seach omheech en begûn sa alderheislikst mei it sturtsje te giseljen, dat se der sels fan omkipere.
Sa't ús mem net opwoeksen wie tsjin dat waarm-wiete tonkje, dy eagen en dat sturtsje, bin ik ferkocht by it debút-essay fan de tolvejierrige hûn Jelke Bos: Tinzen oer it libben en oer de dea. De geast fan Jelke silger swevet al lang oer de wetters fan it Skalsumerdjip, mar Trinus Riemersma hat de kopyrjochten fan it pediscript krigen, en sa is ek de Fryske literêre wrâld ferrike mei in boekje der't guon literatuerfans faaks hûneleafhawwer fan wurde sille, of krekt oarsom.
Lis ik by it earste part fan it ferhaal noch yn myn favorite hâlding op de bank, (ûngefear sa't Jelke altyd yn syn bak lei) en fei ik my bytiden de dûbelsinnige triennen út 'e eagen, by it twadde part sit ik rjochtoerein en moat elkenien him de mûle hâlde. Tefreden wurdt der troch it thúsfront fêststeld: ‘Sjesa. At dat boekje aanst út is, hellet se in nije hûn op.’
It liket my lykwols de baas om my foarearst te beheinen ta hûnen op papier en derom lien ik yn de biblioteek twa boeken: Flush (1933) fan Virginia Woolf, de oermem fan alle skriuwsters, en Timbuktu (1999) fan de populêre Amerikaanske skriuwer Paul Auster. Twa romans, skreaun út it perspektyf fan in hûn wei. Jelke spant de kroan wat filosofyske ynslach oanbelanget. Op himsels net ferwûnderlik as je betinke dat Jelke sels de dea yn 'e eagen sjoen ha, wylst it yn beide oare boeken respektivelik de frou of de baas fan de protagonist is, dy't siik op bêd leit of driget dea te gean.
Omkoal, de baas fan labrador Jelke, is skriuwer fan berop, en miskien is dat de reden dat er suver gjin bek iepen docht. Mei't Jelke úteinlik in literêre hûn is, hâldt dy him ek stil. Hy wit dat, sagau't er fernimme lit dat er prate kin, er syn plak ynnimme moat yn it arbeidsproses, en der betanket er feestlik foar. Hy hat nammers de poaten fol oan alle prakkesaasjes yn 'e kop. Dêrom kin Omkoal him mei de gekste babbelegûchjes net ferliede ta in goeie mop.
De pooch fan swalker-dichter Willy út Timbuktu hjit fan Dr. Bones, en hoewol't dy namme nei status en geleardens rûkt, is er in ordinêre