Fryske identiteit: in útfining fan de 19e ieu
Goffe Jensma
Dûmny dr. J.J. Kalma - de reade dûmny dy't yn 1964 op ditselde ‘skavot’ stie as dêr't ik no op stean - haw ik noch goed kennen. Ik wie dwaande mei in boek oer de Frjentsjerter universiteit en prate op de Provinsjale Biblioteek yn Ljouwert geregeld mei de âld-dûmny, dy't dat ûnderwerp fansels koe as syn broeksbûse. It wie doe, yn de jierren tachtich, in strieminne tiid foar histoarisy, want wurk wie der eins net te krijen. Doe't ik op in kear dêroer wat klagerich die, seach Kalma mei ris djip oan en sei - sa't allinnich Kalma dat sizze koe, want hy hie fan himsels in swiere, sonoare basstim dy't troch it jierrenlange preekjen noch folle swierder en galmeriger wurden wie: ‘Jensma, jo moatte jo neat oanlûke fan krityk, jo moatte net wachtsje op applaus, jo moatte skriuwe.’
Dat wie goerie, dy't ik altyd by my holden haw. Want sa is it ek: it skriuwen is in foarm fan iensumheid dy't men jinsels oplizze moat. Somtiden as it yn 'e holle net sa waait as je wolle, is dat swier te fernearen, soms ek, litte us sizze by súdewyn, is it sa woldiedich as wat. It wachtsjen op applaus of it jesels al yn 't foar wat oanlûke fan alle mooglike krityk dogge it skriuwproses gjin goed; it stiet de suverheid fan oardielsfoarming yn it paad.
Maatskiplik sjoen moat dy selsopleine iensumheid ek in foarm wêze fan ûnôfhinklikens. Dat jildt seker foar histoarisy, dy't ommers nonfiction skriuwe, dy't harren dwaande hâlde mei de wurklikheid of wat dêr foar trochgiet, mei de byldfoarming oer dy wurklikheid dus. In histoarikus hat it rjocht en ek de plicht om him ûnôfhinklik op te stellen fan maatskiplike belangen. Dat jildt ek en miskyn wol namste mear foar histoarisy dy't as ûnderwerp ha de byldfoarming fan wat Fryslân is en wat Fryske kultuer en Fryske identiteit is. En sa'n eksimplaar stiet hjir no foar jo. Myn bekroande boek - Het rode tasje van Salverda - giet oer Fryske kultuer en oer de woartels fan hoe't wy - Friezen en net-Friezen - tsjintwurdich tsjin Fryslân oansjogge en it belibje. Dat is in ûnderwerp mei tûkelteammen.
Professor Edzo Hendrik Waterbolk is okkerdeis ferstoarn. Ik fyn it spitich dat hy der hjoed net mear by wêze kin. By him bin ik tweintich jier ferlyn ôfstudeard, mar ek sunt haw ik noch in soad oan him hân en fan him leard. Myn posysje foar Fryslân oer liket op sines. Hy hat him faak dwaande holden mei Fryske ûnderwerpen, dy't der dan út Europeesk ferbân wei beskriuwde. Hy fertelde my ris in moaie anekdoate oer hoe't hy oer Friezen en Fryske kultuer tocht: ‘Ja Goffe, dan stap je in Buitenpost in de trein en dan raak je aan de praat met iemand tegenover je - een Fries - en aan het eind van het ritje is het in Leeuwarden toch bijna altijd: “No, mar dan binne wy dochs noch famylje fan elkoar.”’
Yn sa'n koart ferhaaltsje wurdt in bytsje spotsk en iroanysk - want sa wie Waterbolk ek - itselde sein as wat folle swierder, earnstiger, ja hilliger trochklinkt út njoggentjinde-ieusk Fryslân wei, bygelyks yn it bekende biedwurd fan de dichter Harmen Sytstra: ‘Ien folk, ien bân.’ Sytstra seach de Friezen as in groep minsken - as in folk dat op in famylje like, dus as minsken dy't emosjoneel slim op inoar rjochte wiene en by inoar yn de tange sieten, as minsken dy't allegear deselde oerâlde woartels dielden en dy't ek de plicht hienen om dy oerâlde bân te ûnderhâlden.