het gezelschap van behalve wetenschappers ook kunstenaars en schrijvers doet hem goed. Hij rijdt op sneeuwscooters, wandelt over de ijskappen. Als hernieuwd mens keert hij terug naar zijn huis in Engeland, precies op tijd om tegen Tom Aldous aan te lopen, de bijdehante, maar meest getalenteerde onderzoeker van het Instituut, die net uit de douche komt - als de nieuwe minnaar van zijn vrouw.
De scène die volgt is veelzeggend. Aldous voelt zich betrapt, maar hervindt zichzelf. Luister, professor Beard, we kunnen er over praten. Mag ik u Michael noemen?
Neen.
Aldous draait er niet omheen. Hij heeft met zijn vrouw gegeten en is blijven slapen. Maar laten we alsjeblieft redelijk zijn, vervolgt Aldous: ‘We both value rationality. We both made our careers out of it.’ We weten allebei dat uw huwelijk met Patrice nog slechts een formaliteit was, jullie praten niet meer met elkaar. De liefde is voorbij. Uw vrouw en ik voelen zich tot elkaar aangetrokken, alleen uw ego staat ons in de weg.
Beard voelt zich kalm worden; de logica werkt als een valium. Hij suggereert dat Aldous naar zijn baan kan fluiten, Aldous schrikt en roept dat hij te ver gaat: ‘Let's go back to the central point. Rationality....’
Maar, zegt Beard, je weet ook dat het heel irrationeel is om met de vrouw van je baas naar bed te gaan...?
We both value rationality. Beiden schuiven een even rationeel stuk logica naar voren, en de situatie komt er alleen maar vaster door te zitten. Ratio botst net zo hard als emotie dat kan doen. Het is een vreemde scène in het werk van McEwan, omdat in de rest van zijn werk de botsing tussen ratio en emotie een van de hoofdthema's is. In Saturday (2005) wordt het gezin van de intellectuele hersenchirurg Henry Perowne geteisterd door het brute, onredelijke optreden van de psychopaat Baxter (wiens agressie wordt weggenomen als Perownes dochter een gedicht voordraagt). In Atonement (2001) slaat de kinderlijke jaloezie van de dertienjarige Briony de liefde, en daarmee het leven, van twee verliefde studenten uit elkaar. Enduring Love (1997) draait om de obsessie die twee mannen voor elkaar opvatten nadat ze beiden getuige zijn van een fataal luchtballonongeluk, voor de ene, de religieuze Jed Parry, vindt in het gedeelde trauma een diepe emotionele band waar de ander, de nuchtere wetenschapper Joe Rose, niet van gediend is. In Black Dogs (1992) worden twee pasgetrouwden op hun huwelijksreis in naoorlogs Frankrijk aangevallen door twee kolossale zwarte honden die ooit aan de nazi's toebehoorden; voor de vrouw, June, is het een levensver-