Lennard van Uffelen
Bij de gedichten van Anna Glazova
Anna Glazova (Doebna, 1973) neemt sinds haar debuut in 2003 een bijzondere plaats in binnen de Russische literatuur. Zowel haar poëzie als haar literaire kritieken zijn toonaangevend, zeker voor de groep jongere dichters die in de traditie van het metarealisme en het in Rusland nog altijd relatief ongebruikelijke vrije vers staan. Ook is Glazova actief als vertaler en literatuurwetenschapper. Ondanks haar onmiskenbare invloed op de huidige generatie dichters heeft ze altijd de positie van een relatieve outsider weten te behouden. Na een architectuuropleiding in Moskou spendeerde ze meerdere jaren in Berlijn, waar ze zeer vertrouwd raakte met de Duitse taal en literatuur. Vervolgens promoveerde ze aan de Northwestern University in Evanston, Illinois op een vergelijkende interpretatie van Paul Celan en Osip Mandelstam. Hierin beschrijft ze onder andere het ademmotief dat in het werk van beiden voorkomt, waarbij ademhaling metafoor is voor de levende, dichterlijke stem. Dit thema komt ook terug in haar gedicht Wetten.
Glazova's poëtische taal grijpt voor een belangrijk deel terug op het Europese modernisme. Naast de Russische traditie is Glazova ook met de Duits- en Engelstalige poëzie bekend. Toch is haar werk in alle opzichten vooruitstrevend. In haar gedichten worden concrete objecten als stenen, waterplanten en knaagdieren onderworpen aan abstracte fenomenen als wetten en dromen. Haar taal lijkt te willen objectiveren en categoriseren, maar juist het wisselvallige succes van deze zoektocht naar regelmatigheden onthult de tekortkomingen van dit perspectief en schept de voorwaarden voor de bijzondere subjectiviteit van Glazova's poëzie. Cognitie en perceptie worden dan plots haar belangrijkste thema's. Deze methode lijkt ook een belangrijke invloed te zijn in het werk van Galina Rymboe, wier bundel Tijd van de aarde onlangs in Nederlandse vertaling van Pieter Boulogne en met een nawoord van Glazova bij Uitgeverij Perdu verscheen.
Glazova bracht tot op heden vijf bundels uit, waarvan De aarde ligt op de aarde uit 2017 de meest recente is. Na gedoceerd te hebben aan verschillende Amerikaanse universiteiten woont en werkt ze nu weer in Duitsland als dichter en zelfstandig literatuuronderzoeker.