Terras. Jaargang 2019 (16-17)(2019)– [tijdschrift] Terras– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 50] [p. 50] Han van der Vegt Abstracties zijn ook maar mensen De gedichten van Dionisio D. Martínez worden evengoed door bezielde abstracties bevolkt als door personages, die zich op hun beurt vaak weer gedragen als concepten. Zijn poëzie speelt met filosofische noties alsof het beelden zijn. Zijn gedichten zijn virtuoos, niet zozeer omdat ze pronken met talige vindingrijkheid, maar om hoe Martínez al dit materiaal weet te plooien tot teksten die een grote overtuigingskracht hebben, ondanks dat de lezer vaak niet precies zal kunnen volgen wat hem overkomt. Binnen de Engelstalige poëzie is Martínez een uitzondering, omdat hij niet universitair is opgeleid en niet academisch actief is. Daarbij is Engels niet zijn moedertaal. Hij is geboren op Cuba (1965) en opgegroeid in Spanje. Pas later is hij naar de Verenigde Staten verhuisd. Martínez heeft met zijn gedichten verschillende beurzen gewonnen, onder andere van de Guggenheim en de Whiting Foundations. Hij heeft vier bundels gepubliceerd: Dancing at the Chelsea (1992), History as a Second Language (1993), Climbing Back (1995) en Bad Alchemy (2000). De hier volgende reeks prozagedichten over de verloren zoon komt uit Climbing Back. De gedichten genoemd naar muziekstukken komen uit Bad Alchemy. Vorige Volgende