Terras. Jaargang 2017 (12-13)(2017)– [tijdschrift] Terras– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 9] [p. 9] Arthur Sze Oolong Vertaling: K. Michel 1 Theeblaadjes verwelkt in de zon worden geschud en gekneusd zodat de randen rood worden en de nerven transparant. Aan de bar eet een man gekookte zijdewormen en hoest; een vrouw stopt met praten en staart naar het sterrenbeeld Perseus. Ooit sloeg een handelaar een zwarte raku-kom kapot toen die een theemeester niet bekoren kon, weer samen gelijmd bleken de zwarte scherven de textuur van moerbeiblaadjes te hebben. Je passeert iemand die al telefonerend buigt en de schok is een witgloeiende quark die een spiralend spoor achterlaat in je geest: je voelt hoe onmogelijk het is, in een veldgids, om de groeicirkel van een paddestoel te bepalen maar stuit je op rijen oesterzwammen groeiend op dode populieren dan zie je hoe in deze wereld niets nog van jou is. [pagina 10] [p. 10] 2 Waar of onwaar: termieten stoten methaan uit en dragen bij aan het broeikaseffect; de huid van een kogelvis is dodelijk; kruisen langs de wegen in Mexico markeren verkeersdoden; de aarde is plat; bij volle maan bevatten oesters hepatitis; niemand heeft ooit een neutrino gezien; vlinders dromen; de vinnen van een kogelvis zijn altijd eetbaar; oolong betekent zwarte draak, maar oo betekent kraai en long betekent draak; hij hield van de rondingen van haar lichaam; de zon draait om de aarde; cafeïne stimuleert het centrale zenuwstelsel; licht is een golf; de geest is samengesteld uit het helderste helder en het duisterste duister; context is cruciaal; pfennig, xu, qindarka, centime, stotinka, qursh zijn munten; de rauwe lever van een tijgerkogelvis gevangen tijdens de winterzonnewende is een delicatesse; ik bezit een mes waarin de namen van achtenveertig vissen zijn gekerfd. [pagina 11] [p. 11] 3 Je zeeft sluiers van rood licht glinsterend in de novemberlucht, zeeft de gedachten van een terende dakdekker. Door een gang lopend sta je even stil en zeeft de hersens in een glazen kom, zeeft het label hangend aan de pols van een lijk, zeeft de gevouwen vleugels van een musje. De heersende noties van het seizoen zijn groen gevlekte melkzwammen die in de bergen wijdverspreid drie dagen en een uur heersen. Wat je moet verwerpen zijn ideeën van disjunctie en collage, verwerp ook advies, lofprijzing. Pas dan kun je kijken naar een kaart van Hangzhou uit de Song-dynastie en de configuratie zien van ionkanalen in het brein. Kun je kijken naar een aboriginal zandschildering en daarin een kosmologie van smart zien. Kun je kijken naar de zwaaiende beweging van een tak en voelen wat het is om een verschroeid verschrompeld blad te zijn hangend aan de dood. [pagina 12] [p. 12] 4 Ik staar in een zwarte kom en ruik geroerde groene thee, zie gezwaai van staarten en oranje koi die tegen een stroom optornen. Zonlicht daalt door hoogste dennenbomen; ik houd halt op een brug en het water passeert onderlangs en door mij heen. Zoals een pottenbakker van de dood een voorgevoel heeft wanneer hij vermijdt rode glazuur te gebruiken op een vierkant bord, leren we de vorm en de druk van een emotie kennen als die voorbij is: een alleenspraak van wanhoop eindigt als een schroeispoor van touw in je handen en genot bloeit uit tot een gouden chrysant. Draait het draaien roerloos als niets van jou is? De geest vertraagt tot een groen gevlekte werveling; ik raak de contouren aan van de zwarte scherven. Voor zonsopgang snijdt een man alle dagwindes af die in de tuin bloeien en plaatst een ervan in een pot in een theekamer. [pagina 13] [p. 13] 5 Zij smokkelden zijn lijk de stad binnen onder een stapel rottende zeeoren; ‘Heel beroemd’: ze knikten allemaal; hij wist dat de daphne een verboden bloem was; ‘Klojo’, mompelde een restaurant-inspecteur en plaatste een C in het raam; zij slurpten noedels en lazen stripboeken; hij spuwde vanaf het metroperron; het geringste geluid stoorde hem zó dat hij een geluiddichte kamer liet bouwen; witte muren, witte vloer; zij bleef maar een slak in haar nek voelen; voor de theeceremonie plukte hij drie gentianen en deed die in een Acoma-pot; zij begroef de placenta in een korenveld; een jager ontdekt een honingzwam die groter is dan een blauwe vinvis; wat opent en sluit zich, sluit en opent zich? zij benam hem de adem; hij doopt zijn penseel schrijft het karakter ‘bloem’ en neemt daarin het karakter ‘geest’ op; een gevilde olifantenhuid; zij roerbakt theebladeren in een wok. [pagina 14] [p. 14] 6 Rode klaprozen bloeien langs de muur; ik kijk naar groene en onderliggende blauwe verf die van een bank bladdert: jij rommelt in een schuurtje, vindt een spintol en bemerkt het vet van vele handen dat in de steel is getrokken. In de rimpelende schaduwen, geglinster van water. Ik zie gele irissen in een vaas op de keukentafel en ruik bliksem; forenzen in het World Trade Centre mogen roltrappen aflopen naar de metro's: het is altijd 5.05 uur; Su-wei bracht hem vijfduizend gele pillen en zei dat zijn haar als hij er iedere dag twaalf zou slikken zou terugkeren, is dit een vorm van sake slurpen gerijpt in een pot vol slangen? Voetsporen onder water in een rijstveld en wolken op het wateroppervlak; Altair en Vega tollen van verlangen: de zon zakt achter de horizon in waterig goud. [pagina 15] [p. 15] 7 Het mycelium van een honingzwam gloeit in het donker. Wat weet een gele ridderzwam van winter en lente? Een boer drukt zijn vuist in klei en vormt een kom. Zal de wereld blijven voortduren zolang als twee Aboriginals zingen en boomerangs laten klappen? Een vrouw heeft de waterachtige glans van een saffier en verandert in geel weerlicht. Zij heeft een droom die lijkt op een geode: konden we die openen dan zouden we de tint hervinden van de eerste wereld. Het licht door een pot met geplette octopus heeft een rimpelende textuur die lijkt op een schaduw die koel over huid golft. In het donker vormt het tollen en slingeren van een emotie een ster: Sirius, Arcturus, Capella, Procyon, Aldebaran: schaduwen van muggen bewegen nu over een scherm van rijstpapier. Vorige Volgende