Terras. Jaargang 2016 (10-11)
(2016)– [tijdschrift] Terras– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 98]
| |
Eva Wissenburg
| |
[pagina 99]
| |
‘Tout tombe lentement’ is een gedicht met een hypnotiserend karakter en een duizelingwekkend effect. Het brengt een welhaast fysiek gevoel van wankeling teweeg. Ook in die zin is het kenmerkend voor Vazquez' werk, waarin de fysieke ervaring van gevoelens centraal staat. Of misschien moet je zeggen dat bij Vazquez gevoelens fysieke ervaringen zíjn. Vazquez maakt geen onderscheid tussen gedachte, gevoel en lichaam. Een emotie wordt volledig ondergaan, ze kruipt in iedere vezel van het lijf en dat maakt Vazquez' gedichten opmerkelijk intens. Vaak is er bovendien geen onderscheid tussen binnen en buiten het lichaam, gevoelens worden niet alleen ervaren door mensen, maar kruipen ook in de wereld om de mensen heen. Dat gebeurt in ‘Tout tombe lentement’, waar de val van alles en iedereen binnen en buiten het lichaam een alomvattend verdriet weergeeft en oproept, maar ook in ‘Les mains bien noires’ (‘Goed zwarte handen’). In dit gedicht, dat in juni 2014 door Vazquez op haar blog is gezet, vervaagt de grens tussen geest en lichaam, lichaam en buitenwereld. Alles raakt van gevoel doordrongen. Wanhoop maakt zich meester van de buik, de handen, de ogen, de sleutels, en ook de woorden worden meegesleurd en lijken niet meer allemaal op hun plek te staan. ‘Tout tombe lentement’ en ‘Les mains bien noires’ laten zien wat Vazquez bedoelt als ze zegt dat ze het voor 100% eens is met het gevoel. Vazquez is niet bang voor gevoelens, ze laat zich erdoor overweldigen en ervaart wat komt met haar hoofd, met haar ogen en met de muren om haar heen. |
|