Terras. Jaargang 2015 (08-09)(2015)– [tijdschrift] Terras– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 168] [p. 168] Marieke Rijneveld De hoofdschakelaar I Iemand die zich altijd in achtbanen uitdrukt, zou moeten weten dat het niets te maken heeft met het omlaag en omhoog gaan van mondhoeken, het jongste zusje houdt een spreekbeurt over de moeder die vaak even lang huilt als dat de appeltaart in de oven moet om een stevige korst te krijgen en ze vertelt aan haar klasgenoten dat de eettafel vier stoelen heeft terwijl ze met zijn vijven zijn, de moeder tijdens de maaltijden er met een strijkijzer naast staat, overhemden glad strijkt als levenloze bovenlichamen die zich ook enkel voort kunnen bewegen als iemand ze opvult, als er één een schroeiplek heeft houdt ze het omhoog en zegt: zo ziet mijn hart eruit. Voor het slapen- gaan eet ze enkel een paar boterhammen bij het aanrecht met haar rug gebogen zoals zwervers eten, rechtop zou een verkeerd beeld scheppen, dat anderen niet zien dat ze een zwaar gevecht voeren tegen iets wat in henzelf zit: een lege maag. Onder schooltijd staat de moeder op pauze wanneer er geen kinderstemmen door het huis klinken en denkt te horen aan het dichtvallen van de voordeur of het weggaan voor eeuwig of voor even, soms zet ze de hoofdschakelaar uit in de meterkast en in haar hoofd zodat de zusjes haar in het donker vinden, hun klamme lijven als kaarsvet om haar heen laten smelten, haar toch weer een achtbaan uit laten kiezen maar dit keer met een goede zweeftijd om zo licht te worden dat ze even dat gevoel krijgt dat alleen vogels het best kunnen uiten. [pagina 169] [p. 169] II Er is iets mis in haar hoofd, een gat als een inkeping in een rol beschuit maar dan zonder kans op heelheid, het oudste zusje heeft maar één wens dat ze de moeder niet meer met voorzichtigheid vast hoeft te houden omdat er altijd kans is op verkruimelen, zij denkt vaker aan sterven dan aan leven net als dat het bij hardlopen beter werkt om aan het einde te denken dan aan begin of tussentijd, kilometers aan hagelslag eten kinderen in hun jeugd maar de moeder eet enkel het oude brood dat voor de eenden is bedoeld, in de serre drukt ze haar neus tegen het raam al ziet ze heus wel dat het regent als zij alleen in huis is, vest tot aan haar kin dicht: hoeveel lagen kleding zijn nodig om van isolatie te spreken? Buiten staan bloemkoolstronken als parapluutjes bescherming te projecteren, straks komen de kinderen weer thuis en zal ze de rits van haar vest tot aan haar schouderbladen openen. [pagina 170] [p. 170] III Appeltaart kan aan meerdere kanten aangesneden worden maar de benaderwijze van de moeder vergt precisie, je moet vaker om haar heen draaien om te weten waar je het mes en waar ze het aansnijpunt kan verwachten zodat het haar niet in laat zakken of tralies over gezicht maken, het liefst zou ze een lichaam als bakvorm willen hebben zodat alles daartussen blijft en ze niet kan breken, op zondag zit ze met een theedoek over haar hoofd op de bank om alle mooie momenten van afgelopen week te laten rijzen, als tijd kan rijpen kan zij ook verrotten en de zusjes weten ook hoe ze hun honger moeten beperken, strelen door haar haren zoals ze appeltaart met eigeel bestrijken voor zij de hitte ingaat, zwartgeblakerd is de moeder een wolf die pijn en kou weerstaat en tegelijk een vijand zoekt om haar jagersinstinct, maar zodra het huis weer zoet ruikt, het evenwicht tussen citroen en suiker goed verdeeld is, maakt ze van haar lichaam een verjaardag, er mag gemorst worden, gestoeid en omhelsd, haar hoofd een ballon die niet opstijgt zodat je hem nooit kwijt zal raken, een blij gezicht erop getekend dat enkel met een schuursponsje te verwijderen is. Vorige Volgende