Terras. Jaargang 2015 (08-09)
(2015)– [tijdschrift] Terras– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 65]
| |
Ilse Barendregt
| |
[pagina 66]
| |
Het boek opent met een scène in de eetzaal van het hotel. Max Thor, een universitair docent die min of meer toevallig in het hotel is beland en daar wacht op zijn veel jongere vrouw Alissa, observeert Élisabeth Alione, een hotelgast die hem fascineert. Ze brengt hem in een staat van verwarring, doordat ze een oerverlangen in hem wakker maakt waarop hij geen vat heeft. In Détruire, dit-elle gaat het vooral om de innerlijke bewogenheid van de personages. Toch wordt hun gemoedstoestand nooit direct - van binnenuit - beschreven. Duras laat de verteller niet in de huid van de personages kruipen, maar wisselt beschrijvingen af met dialogen. De lezer moet zelf, aan de hand van de suggestieve kracht van de scenario-achtige tekst, afleiden wat er zich in het innerlijk leven van de personages afspeelt. Paradoxaal genoeg ligt de kern van de teksten van Duras in wat niet wordt gezegd. Dit vindt zijn weerslag in een uiterst suggestieve en elliptische stijl. Met een grote muzikale fijngevoeligheid brengt Duras de taal terug tot een elementaire puurheid. Ze gebruikt simpele syntactische structuren waarin de woorden bijna tastbaar lijken. |
|