Van begin oktober tot eind december heb ik gemaakt:
10 tekeningen, inkt, penseel op A4 waarvan de helft nog kan worden weggegooid
20 tekeningen, thema ‘sluis’, ± 5 moeten worden weggegooid
3 tekeningen, sluizen met gebogen vormen
4 tekeningen, de dolken
9 tekeningen van gestapelde wapens waarvan 2 zeer twijfelachtig zijn en 2 zijn verkocht
1 tekening in rood en blauwe inkt van een krijgerkostuum, moet zonder vervolg worden weggegooid.
Verder een aantal schetsbladen met aantekeningen van vliegtuigstaarten, rompen, dolken en 25 kleine potloodtekeningen van wapens waarvan het merendeel kan worden weggegooid.
In januari en februari 1984 werk ik aan 4 bladen van 70/100 cm met gevechtsscènes, geïnspireerd op het idee van invasie. D-Day, Arromanches.
Wapens op driepoten, omheiningspalen, prikkeldraad. Ik maak één tekening met houtskool en inkt waarop 3 krijgers staan, brugpijlers die een sterke gelijkenis tonen met helmen.
In april en mei maak ik Wheels I, 3 stroken van 70/200 cm, uitgaande van verschillende tankwielvormen om tot een verbeelding te komen van een tankslag. De stroken zijn in het begin niet gecomponeerd om tot één grote tekening te komen, pas na de tweede tekening (strook) heb ik er bewust de derde aan toegevoegd.
In juni begin ik aan de opzet van Wheels II, ‘La grande machine’. Een moeizame start. Ik probeer een totaalbeeld te maken op een formaat van 210/200 cm uitgaande van Wheels I: vier rijen verschillende tankwielen, van rechtsboven naar linksonder rollend over het vlak, gevangen door buizen en stokken.
Tussendoor maak ik 2 kleine bladen op het invasiethema, obstakels op het strand, in de zee.
Na de zomervakantie, die geen nieuwe werkideeën heeft opgebracht, hervat ik het werk aan Wheels II.
Na veel twijfel en het aanbrengen van correcties, één van de beste werken geworden. In september zakt mijn werktempo en inspiratie, ik koop boeken over vliegtuigen, denk aan een grote tekening met vliegtuigvleugels verspreid over het vlak, n.a.v. een foto van Manfred Hamm van een vliegtuigkerkhof met B-52 bommenwerpers. De eerste opzet mislukt.
In oktober ga ik met de Academie tien dagen een werkreis maken naar Florence.
Deze reis wordt door een zeer tragische gebeurtenis een zwaar belaste emotionele ervaring.
Het werk Wheels III, Parade is vastgelopen, ondanks gedeeltelijke overschilderingen met verdunde olieverf. Met de toevoegingen van omheiningspalen, ziet het werk