■ Geluid van een kus
De laatste jaren wordt deze relatief zeldzame letter ook veel gebruikt als aanduiding voor de kus. Maar waarom de x op een kus kan duiden, is niet met zekerheid te zeggen. Ook de secundaire literatuur over deze songtekst van Einstürzende Neubauten (bijvoorbeeld het wetenschappelijke artikel ‘The Semiotics of Einstürzende Neubauten's X’ uit 2005) geeft daarop geen sluitend antwoord.
Wat is er wel bekend? Dat het x'je ergens in de achttiende eeuw opdook als verzegeling van brieven. De letter zou het kruis van Jezus symboliseren, en omdat gelovigen dat kruis kussen, zou dat x'je ook de betekenis van een zoen hebben gekregen. Overigens is de x in het Engelse Xmas eveneens een aanduiding voor Christus, maar via een omweg: in het Grieks begint het woord Christus met de letter χ (spreek uit: ‘chi’). En die letter lijkt qua uiterlijk op onze x.
Je hoeft elkaar niet héél goed te kennen om meer dan één x'je onder een bericht te zetten.
Dat de x staat voor een kus is misschien ook ‘hiëroglifisch’ te verklaren: de x beeldt twee mondjes uit op het moment van een kus. Of zelfs nog ‘onomatopeïsch’: de x staat voor de klank ks en dat is met wat fantasie het geluid van een kus. Maar dat is speculatie.
Feit is dat het x'je als kusje zijn echte opmars begon dankzij moderne technologie en misschien ook dankzij een informalisering van onze omgangsvormen. Juist in de beperkte ruimte van het sms'je kon het x'je prima gedijen. En de grenzeloosheid van e-mail maakte het mogelijk om intimiteit naar believen te vermenigvuldigen, zodat een afsluiting als:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxx
geen hysterisch exces is, maar in sommige kringen eerder etiquette. Want slechts één x'je, dat zetten zelfs vage bekenden onder een bericht. Eén x'je is geen x'je. En helemaal geen x'je? Dat is een klap in je gezicht.