Taalcuriosa
Jules Welling
Plaatsnamenspel
Op het bestelde menu wachten in een restaurant hoeft niet onaangenaam te zijn. Goed gezelschap kan de tijd doen vergeten. Maar soms, vooral als de eter alleen is, kan het vervelend lang duren. Het Best Western Hotel Erica in Berg en Dal heeft daar iets op bedacht. Op de papieren placemat staat geen boers middeleeuws tafereeltje afgebeeld, maar wordt de klant een taalspelletje voorgelegd, hetgeen ik nog niet ergens anders gezien heb en derhalve hierbij tot curiosum verhef.
Het spelletje zelf is niet nieuw. Er wordt een niet afgemaakte zin gegeven en het in te vullen woord moet een plaatsnaam in Nederland zijn. Seth Gaaikema is - voor zover ik weet - de geestelijke vader. Ik herinner me een liedje waarin hij zong over een boer die naar zijn ‘zwijn drecht’. De placematontwerper van het genoemde hotel is met dat gegeven aan de gang gegaan, en ik moet zeggen dat hij enkele zeer curieuze vondsten heeft gedaan, zonder overigens de naam van Gaaikema als bron te vermelden. Maar goed, er staan 22 vragen op de placemat. Sommige vult een geoefend ‘curiosist’ blindelings in, maar het gaat natuurlijk om die paar moeilijke opgaven.
Het mij toegezonden placematje bleek zeer goed bruikbaar op feestjes. Ik leg het de lezers hierbij onder het bord. Inzenden van oplossingen hoeft niet, prijzen zijn er niet te winnen. Test uw eigen kennis van de vaderlandse topografie in combinatie met uw taalgevoel. Ik geef alleen de aardigste.
1. | Toen in de herberg een vechtpartij had plaatsgevonden, vond de waardin bij thuiskomst een... |
2. | Toen de klei op was, kon men gelukkig nog een hele tijd met... |
3. | De koekoek vroeg zich af: waar zal ik mijn... |
4. | Ze hoeft maar even in de zon te liggen en... |
5. | Ik schaak slecht, maar weet je dat ik nog... |
6. | Het leek of Jan scheef liep, maar hij liep... |
7. | Ik dacht: hij komt nog lang niet, maar plotseling was... |
8. | De bal loeide naar het doel, de keeper sprong en ... (2x) |
9. | Mijn zusje moest overgeven; oh, oh, wat ... |
10. | Oude lol is niet leuk. Geef mij maar... |
(Oplossingen: zie pagina 24)