Succesformules
E.J. van der Spek
‘In vroeger dagen wisten redacteuren nog waar het om ging. Ze wisten wat rampen waren, en welke regels ze moesten volgen. Er was een eenvoudige schaal van Richter voor menselijke (en zelfs dierlijke) rampen. Als er een bosbrand woedde, was het essentieel dat het struikgewas krioelde van dieren op de vlucht naar de veiligheid; een paar brandweermannen moesten afgesneden worden door de vlammen en verbranden; een van deze brandweermannen moest zijn teruggeroepen van huwelijksverlof. In bijzonder gunstige gevallen was er een bruid in tranen bij de hand. Een woordvoerder zou zeggen dat het vuur onder controle was, en dat men brandstichting vermoedde.’
Aan het woord is Alexander Cockburn in ‘Death Rampant, Readers Rejoice!’ (opgenomen in R. Pollack Stop the presses, I want to get off!, Random House, New York 1975). Hij bespreekt in dit artikel de kunst van het cliché, een kunst die verloren dreigt te gaan - althans, Cockburn is daar bang voor. Hij presenteert daarom een aantal recepten voor artikelen over rampen, met onder meer de volgende tips:
Lawines: ‘Benadruk het gevaar van verdere lawines in het gebied die door het geringste geluid veroorzaakt kunnen worden. Suggereer nalatigheid van de kant van de plaatselijke autoriteiten, die geen aandacht hebben geschonken aan waarschuwingen van wijze oude bergbewoners.’
Wervelstormen: ‘Denk eraan dat een wervelstorm altijd een groot bevolkingscentrum nadert. Zorg ervoor windstoten tot 220 km per uur op te nemen, en vergeet het stille centrum in het oog van de wervelstorm niet.’
Ingestorte huizen: ‘Benadruk het ongelofelijke geluk van iemand die voor de ramp boodschappen ging doen. Produceer materiaal waaruit blijkt dat het gebouw onveilig was verklaard. Weid uit over de gierigheid van de huisbaas, de laksheid van gemeentebesturen. Weid uit over de gruwelijke omstandigheden waaronder de armen leven. Doe verslag van de vriendelijkheid van de plaatselijke godsdienstige organisaties die de daklozen onderbrengen, en van het wonder van Bello, de hond die het overleefde.’
Deze en aanverwante tips - in How to earn your trench coat geeft Cockburn een vergelijkbaar rijtje clichés voor buitenlandse correspondenten - zijn te beschouwen als bouwstenen voor journalistieke succesformules. Ze zijn gebaseerd op een verstandhouding tussen lezer en schrijver; de schrijver weet - of denkt te weten - wat de lezer het liefst leest, de lezer weet wat hij kan verwachten. Een zekere variatie is uiteraard welkom, maar het moet dan wel variatie op een bekend thema zijn. De formule moet niet te veel op de voorgrond treden, maar de tekst moet wel beantwoorden aan de verwachtingen van de lezer.